Głowa Kasandry

Autor:
Marek Baraniecki ...
Wyd. w latach:
1985 - 2023
Wydane w seriach:
Fantazja, Przygoda, Rozrywka
S.F
Autotagi:
druk
książki
proza
Więcej informacji...
4.5 (2 głosy)

Wydana pierwszy raz w 1985 roku opowieść o końcu naszego świata, mimo upływu czasu, pozostaje ciągle odkrywcza, a jej wymowa nadal aktualna i przejmująca. "Głowa Kasandry" przyniosła autorowi nagrodę im. Janusza Zajdla i zaowocowała scenariuszem filmowym. Obecne, trzecie wydanie różni się zasadniczo od poprzednich - zostało poprawione i uzupełnione nowymi tekstami. Obok nagrodzonego nagrodą "Fantastyki" opowiadania "Karlgoro, godzina 18.00" i uhonorowanego Złotą Sepulką "Wynajętego człowieka" zawiera m.in. dotychczas nie publikowaną mikropowieść "Wesele dusz". Fantastyka najwyższego lotu, poruszająca uniwersalne problemy moralne, które w naszych czasach jeszcze zyskały na aktualności. Nadciąga apokalipsa. "Głowa Kasandry" uznawana jest za jedno z siedmiu najważniejszych światowych dzieł postapokaliptycznych, na równi z utworami Londona, Wellsa, Zelaznego i Kinga.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Teodor Hornic jest znanym tropicielem. Rozbraja dawne głowice, które nawet po wojnie zagrażają ludziom. Jego największym marzeniem jest znalezienie Głowy Kasandry – różne narody proponują mu za nią ogromne pieniądze, ale dla Hornica to raczej zdobycz, trofeum niż okazja do zarobku. Szuka jej od lat, ale nie udało mu się jeszcze trafić na jej ślad. Czym ona właściwie jest? I czy w ogóle istnieje? • Głowa Kasandry Marka Baranieckiego jest krótką nowelą fantastyczno-naukową. To kolejna z historii autora, którą możemy poznać w formie audiobooka. Ponownie lektorem został Paweł Straszewski – o znanym głosie, który możemy często usłyszeć w różnego rodzaju filmach, a przede wszystkim – w Teleexpresie. Utwory Marka Baranieckiego w interpretacji Straszewskiego nie są udziwnione, wręcz przeciwnie – dzięki niemu możemy zanurzyć się w opowieści i poczuć się jej częścią. • Akcja skupia się na poszukiwaniach tytułowej Kasandry. Jest to rodzaj głowicy, która mogłaby zniszczyć resztkę ludzkości. Po wojnie atomowej, która unicestwiła życie na ziemi, na globie wciąż znajdują się głowice, które zagrażają ludziom. Główny bohater – Hornic – zajmuje się ich rozbrajaniem. Jego największym marzeniem jest odnalezienie i unicestwienie Kasandry. Tylko czy ona istnieje? A może to jedynie legenda? Nikt jej nie widział, nikt nie wie, gdzie ją schowano. • Hornic jest inteligentnym i bystrym człowiekiem. Doskonale radzi sobie sam, nie potrzebuje pomocy innych. Nie daje się też przekupić. Ma cel – chce odnaleźć Kasandrę. Staje się ona jego obsesją, sensem życia, przemawia do niej w myślach niemal pieszczotliwie, by za chwilę przeklinać ją za skrywanie się. Jest uparty, ale działa metodycznie, nie może pozwolić sobie na spontaniczność i nierozwagę. • Głowa Kasandry oprócz motywu poszukiwań pokazuje też inne rzeczy – chociażby fakt, że ludzie nadal, mimo zagłady większości ludzkości, pragną władzy. Dlatego do Hornica zgłaszają się kolejne narody, oferujące mu dobra w zamian za Kasandrę. Poza tym jest też kwestia traktowania kobiet dawniej i ich pozycji obecnie – co prawda jest to wątek drugorzędny, a jednak ważny. Są też motywy związane z przeszłością bohaterów i ich obecnym funkcjonowaniem. Nie zabrakło trudnych wyborów, a przede wszystkim – samego faktu możliwości wyboru. • Trzeba przyznać, że opowieści Marka Baranieckiego nie są naszpikowane zwrotami akcji, zaskoczeniami, wybuchami, scenami walk i innymi wydarzeniami podnoszącymi ciśnienie czytającego. A mimo to teksty jego autorstwa na długo pozostają z czytelnikiem. Nie można o nich zapomnieć, ciągle myśli się o tym, jak postąpili bohaterowie, analizuje własne podejście i wyobraża sobie, jak sami zachowalibyśmy się w podobnej sytuacji. • Głowa Kasandry to kawał dobrej polskiej literatury fantastycznej. Została nawet nagrodzona Nagrodą im. Janusza A. Zajdla dla najlepszej polskiej powieści w 1985 r. Świetnie napisana, z ciekawą fabułą, intrygującym bohaterem, zachwyca pomysłowością autora i jego stylem. Dla fanów gatunku to lektura obowiązkowa.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Teatr w dolinie ciszy Dzień grzechu Gwiezdny kupiec Wynajęty człowiek Wesele dusz Karlgoro godz. 18.00 Ziarno Kirliana opowiadania
Autorzy:Marek Baraniecki Marek Braniecki
Ilustracje:Ryszard Woytowicz
Wydawcy:SuperNowa (2008-2023) Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa (2008) SuperNOWA - Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA (2008) Agencja Reporter (1990) Krajowa Agencja Wydawnicza (1985) Story-sp. z o. o Story Reporter
Serie wydawnicze:Fantazja, Przygoda, Rozrywka S.F
ISBN:83-03-00902-8 83-85-189-00-9 978-83-7578-013-0 978-83-7578-202-8 83-03-00902-3 83-03-00902-5
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk epika fantastyka książki literatura literatura piękna opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 36 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo