Naukowcy Hitlera:

nauka, wojna i pakt z diabłem

Tytuł oryginalny:
Hitler`s scientists
science, war and the devil`s pact
Autor:
John Cornwell
Tłumaczenie:
Stefan Baranowski
Agnieszka Kochan
Robert Palusiński
Wydawca:
Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda (2012)
ISBN:
978-83-61516-88-0, 978-83-89640-89-5
Autotagi:
druk
książki

Książka opisuje nadzwyczajny rozwój niemieckiej nauki w dziewiętnastym wieku, jej wysoką pozycję na początku dwudziestego i porażające wydarzenia, które doprowadziły do jej upadku w 1945 roku - jest to interesująca historia niemieckich naukowców w czasach hitlerowskiego reżimu. Historia nauki i techniki wpleciona w zawieruchę wojenną, obejmująca losy mężczyzn i kobiet, których odkrycia przyniosły światu zarówno korzyści jak i zniszczenia. Książka "Naukowcy Hitlera" stawia pytania które i dziś nic nie straciły na aktualności. Kiedy nauka jest uwikłana w budowę broni masowego rażenia nowej generacji i wojnę z terroryzmem, a postępy biotechnologii stawia się wyżej niż tradycyjnie pojmowaną etykę, ten przejmujący opis nazistowskiej nauki powinien być ważnym komentarzem do etycznej roli nauki. Wyczerpujący, dobrze udokumentowany i nade wszystko wnikliwy opis naukowców, którzy służyli Hitlerowi - a przynajmniej Niemcom - w czasach Trzeciej Rzeszy. The Washington Post Interesująco opowiedziana historia. to przekonywające studium uświadamiania sobie przez naukowców ich moralnych i politycznych obowiązków. The Nation Problem niezwykłej wagi Scientific American Szeroko zakrojona i przystępnie napisana książka. Zatrważający i ważny opis rozwoju nauki i życia naukowców w czasach nazizmu. The Economist W książce "Naukowcy Hitlera" John Cornwell zgłębia ducha niemieckiej nauki w pierwszej połowie dwudziestego wieku, ukazując jak wcześnie zdobyta przewaga w dziedzinie nowej fizyki doprowadziła do odkrycia rozszczepienia jądra atomu i w jaki sposób przywłaszczono idee darwinizmu dla stworzenia groźnej doktryny czystości rasy. Pod koniec wojny niemal każdy aspekt niemieckiej nauki był skażony wykorzystywaniem niewolniczej siły roboczej, eksperymentów przeprowadzanych na ludziach i masowych mordów. Cornwell utrzymuje, że niemieckich naukowców należy obciążyć odpowiedzialnością za takie wykorzystanie ich wiedzy, który to problem ma różnorodne konsekwencje z punktu widzenia dalszego niekontrolowanego postępu nauki.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo