Posłuchaj mojego serca

Autor:
Bianca Pitzorno
Tłumacz:
Małgorzata Mastrangelo
Wydawca:
Skrzat (2005)
ISBN:
83-7437-097-1
Autotagi:
druk
3.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Bianca Pitzorno w tej auto­biog­rafi­czne­j powieści opisuje włoską szkołę podstawową z końca lat czterdziestych ubiegłego wieku. Po drugiej wojnie światowej Włochy z królestwa przeobraziły się w republikę i oto dostęp do szkolnictwa mają wszystkie warstwy społeczeństwa. • Trzy przyjaciółki - Priska, Eliza i Rosalba - z wielkimi obawami oczekują rozpoczęcia roku szkolnego. Ich klasę przejęła nowa nauczycielka, całkiem obca, która dotychczas pracowała w szkole prywatnej. Dziewczynki uważnie obserwują posunięcia złośliwej nauczycielki i po serii wielkich nies­praw­iedl­iwoś­ci wypowiadają jej skrytą wojnę. Przeprowadzają misternie ułożony "Plan Krwawej Zemsty". • Książka jest interesująca ze względu na psychologiczny rys postaci i opis niesrawiedliwości, jakie spotykają dziecko w świecie dorosłych. Nie ma w sobie nic ze szkalowania zawodu nauczyciela, raczej przestrzega przed nauczycielem - bezdusznym tyranem i bezwstydnym snobem. • Jednak sam sposób narracji wydał mi się dość nużący. Nie powiem, że przeczytałam tę powieść jednym tchem (jak gwarantuje wydawca na okładce). Dobrnęłam do ostatniej strony jedynie z ciekawości, jak zakończy się ta cała historia.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Katarynka
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo