Alfabet ludzkich uczuć:

czyli jak nazywać emocje

Autor:
Tiffany Watt Smith
Tłumacz:
Jacek Konieczny
Wydawcy:
Grupa Wydawnicza Foksal (2025)
Wydawnictwo WAB (2025)
ISBN:
978-83-8387-001-4
Autotagi:
druk
książki
publikacje popularnonaukowe

Krótkie, lekkie i zabawne teksty opisujące najrozmaitsze ludzkie uczucia. Autorka czerpiąc wiedzę z historii, antropologii, nauk przyrodniczych, sztuki i kultury popularnej bada, jak się nazywa i charakteryzuje emocje w różnych kulturach i językach. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak opisać to przyjemne uczucie, kiedy w mroźną zimową noc siedzisz w przytulnym miejscu, otoczony przyjaciółmi i dobrym jedzeniem? Holendrzy nazywają je gezzelig. Albo jak określić ten specyficzny stan ulgi połączonej z przygaszeniem po wyjściu gości? Jeden z ludów Papui-Nowej Gwinei nazywa go awumbuk. Albo jak w jednym słowie zamknąć to niewygodne skrępowanie i zakłopotanie ogarniające nas w towarzystwie ludzi o wyższym statusie? W Indonezji mówi się o nim malu. Tiffany Watt Smith sprawdziła, jak się nazywa i charakteryzuje emocje w różnych kulturach i językach. Czerpała wiedzę z historii, antropologii, nauk przyrodniczych, sztuki i kultury popularnej. W krótkich, lekkich i zabawnych tekstach opisuje ponad sto pięćdziesiąt różnych uczuć. Sprawdź, ile z nich znasz! Czytając ją, odkryjesz uczucia, o których istnieniu nie miałeś pojęcia (jak basoreksja, nagła potrzeba pocałowania kogoś), odkryjesz sekretne historie nudy i pewności siebie oraz uzyskasz nieoczekiwany wgląd w to, dlaczego czujemy się tak, a nie inaczej. „Prowokująca do myślenia podróż po naszych uczuciach. Książka splata myśl naukową, filozoficzną i literacką. Jest gestem przeciwko argumentom, które próbują zredukować piękną złożoność naszego życia wewnętrznego do zaledwie kilku kardynalnych emocji”. Tim Dowling, „The Guardian” Tiffant Watt Smith, antropolożka kultury i filozofka. Specjalizuje się w historii ludzkich emocji. Studiowała na uniwersytecie w Cambrige. Prowadzi badania w Centre for the History of Emotions w Queen Mary University of London. Publikowała m.in. w „bbc Magazine”, „The Guardian” i „The New Scientist”. W 2014 roku przyznano jej tytuły bbc New Generation Thinker.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo