Maus

Tytuł oryginalny:
Complete maus
Inne tytuły:
opowieść ocalałego
Mój ojciec krwawi historią
Autor:
Art Spiegelman
Tłumacz:
Piotr Bikont (1955-2017)
Ilustracje:
Art Spiegelman
Scenariusz:
Art Spiegelman
Wyd. w latach:
2001 - 2016
ISBN:
978-83-61762-03-4, 978-83-8097-005-2
978-83-8234-013-6, 978-83-8352-081-0
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
ikonografia
komiksy
komiksy i książki obrazkowe
książki
powieści
Więcej informacji...
4.2 (5 głosów)

„Maus” to jedna z najważniejszych opowieści o Holokauście, stawiająca trudne pytania, na które autor próbuje znaleźć odpowiedź w nowatorski sposób. Umiejscawiając realistyczną opowieść w komiksowym medium, stosując przerysowanie i karykaturę, Art Spiegelman zbliżył się, jak nikt inny przed nim, do ukazania swoistej niewyrażalności, monstrualności Holokaustu, a poprzez autobiograficzne odniesienia wytworzył napięcie cechujące najwybitniejsze dzieła literackie. Żaden komiks w historii tego medium nie doczekał się tylu recenzji - również negatywnych i polemicznych - a przyznanie Spiegelmanowi nagród do tej pory zarezerwowanych dla literatury poważnej (m.in.: National Book Critics Circle Award, Pulitzer Prize), ułatwiło wielu twórcom powieści graficznych dotarcie do czytelników do tej pory unikających komiksów. Jednocześnie „Maus” stał się komiksem wzorem, pierwszym komiksowym arcydziełem („The New Yorker”), z którym krytycy i czytelnicy zestawiają inne dzieła komiksowe, zwłaszcza biograficzne i historyczne. [EMPIK.COM]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Wspaniały, wstrząsający, przejmujący. Nie o holocauście, a o traumie pokoleniowej i życiu z ludźmi których serca i umysły zniszczyła wojna. Zostaje na długo z czytelnikiem. Pozycja obowiązkowa!
  • Historia zawarta w Maus jest niesamowitym świadectwem osoby która przetrwała wojnę oraz obóz koncentracyjny. Nie ma tu zbędnej martyrologii, a autor ukazał bardzo obiektywnie swojego ojca. Jest to historia ponadczasowa z którą każdy powinien się zapoznać.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:opowieść ocalałego Mój ojciec krwawi historią I tu się zaczęły moje kłopoty a survivor's tale I tu się zaczęły kłopoty
Autor:Art Spiegelman
Tłumacz:Piotr Bikont (1955-2017)
Ilustracje:Art Spiegelman
Scenariusz:Art Spiegelman
Wydawcy:Prószyński Media (2016) Wydawnictwo Komiksowe (2016) Prószyński i Spółka (2016) Wydawnictwo Post (2001-2010) Gildia Internet Services
ISBN:978-83-61762-03-4 978-83-8097-005-2 978-83-8234-013-6 978-83-8352-081-0
Autotagi:biografie dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika film i wideo ikonografia komiksy komiksy i książki obrazkowe książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 10 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo