Dziady

Autor:
Adam Mickiewicz (1798-1855) ...
Opracowanie:
Wojciech Rzehak ...
Wyd. w latach:
1833 - 19989
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
2.5 (2 głosy)

„Bo kto nie był ni razu człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże”. Adam Mickiewicz w Dziadach, części II zapisuje ludowe wskazówki, co należy zrobić tu, na ziemi, aby zapewnić po śmierci wieczny pokój swojej duszy.

Dziady, część II Adama Mickiewicza to dramat romantyczny. Poeta pracował nad nim w latach 1821–1822 w Kownie. Tytuł utworu nawiązuje do wywodzącego się z czasów pogańskich obrzędu, podczas którego przyzywano dusze zmarłych. Noc dziadów bywała również określana „ucztą kozła”. W czasach, w których żył poeta, kultywowanie bałwochwalczych obrzędów było zakazane przez kościół, więc rytuał ten przeprowadzano w ukryciu, na odludziu i po zmroku.

Akcja dramatu toczy się na Litwie, w kaplicy cmentarnej, w dniu poprzedzającym Zaduszki. Głównymi bohaterami Dziadów, części II są duchy, które do tej pory nie zaznały spokoju po śmierci. W dramacie występują również postacie drugoplanowe: Guślarz oraz zbiorowisko ludności wiejskiej.

W noc dziadów włościanie zbierają się w kaplicy. Wzywają duchy zmarłych pokutujących za grzechy. Ceremonii tej przewodzi Guślarz. Na wezwanie odpowiadają dziecięce dusze Rózi i Józia, dusza Widma oraz dusza młodej dziewczyny, Zosi. Pojawiające się zjawy odpowiadają na pytania zebranego ludu oraz wskazują, co jest im potrzebne do tego, aby mogły zaznać spokoju. Zostają również ugoszczone przygotowanym jedzeniem. Od dzieci dowiadujemy się, że zaznanie cierpienia na ziemi jest warunkiem koniecznym wstępu do nieba. Według Widma najważniejsze jest miłosierdzie. Zosia poucza, że aby osiągnąć spokój ducha po śmierci, trzeba na ziemi odwzajemnić czyjąś miłość. Gdy noc dziadów zmierza ku końcowi, ukazuje się czwarta dusza. Należy ona do młodego mężczyzny z raną na piersi, którego Guślarz, ku przerażeniu zebranych, nie potrafi odprawić z powrotem na tamten świat.

Powtarzające się refreny wypowiadane przez chór i zaklęcia rzucane przez Guślarza przydają utworowi dynamiki i rytmiki. Zważywszy na to, że w Dziadach, części II Mickiewicz nie zastosował wyodrębnienia fragmentów tekstu na akty i sceny, dramat ten jest trudny do zainscenizowania.

Z utworu Mickiewicza płynie przesłanie charakterystyczne dla kultury ludowej, że nie ma winy bez kary. Brzemię pokuty odbywanej przez każdego z przywołanych za sprawą Guślarza duchów było proporcjonalne do wagi ich występków. Gdy ktoś na ziemi postępuje niemoralnie, w życiu pozagrobowym nie zazna spokoju.

Mickiewicz rozpoczął dramat od cytatu z Szekspirowskiego Hamleta: „Są dziwy na niebie i na ziemi, o których ani śniło się waszym filozofom” — wyraźnie zaakcentował, o czym będzie traktować utwór. Charakterystyczne dla twórców romantycznych jest umieszczanie w utworach wątków metafizycznych, związanych z duchowością, wierzeniami ludowymi, fantastyką i życiem pozagrobowym. Twórcy romantyczni stali w opozycji do pragmatycznych przedstawicieli oświecenia.

W utworze Mickiewicza dostrzega się nawiązanie do dramatu antycznego ze względu na zachowanie zasady trzech jedności: miejsca, czasu i akcji oraz wprowadzenie chóru.

Dziady, część II to lektura obowiązkowa w klasach 7–8 szkoły podstawowej. Nasze wydanie zawiera przypisy opracowane specjalnie dla uczennic i uczniów.

Książkę polecają Wolne Lektury — najpopularniejsza biblioteka on-line.

Adam MickiewiczDziady, część IIEpoka: Romantyzm Rodzaj: Dramat Gatunek: Dramat romantyczny

Dziady, część II to lektura szkolna.Ebook Dziady, część II zawiera przypisy opracowane specjalnie dla uczennic i uczniów liceum i technikum.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:, II. i IV Widowisko. Upiór Utwory wybrane T. 1. Dzieła poetyckie T. 3. Widowisko. Cz.1 cz. II, IV notatki na marginesie słuchowisko Polskiego Radia Adam Mickiewicz streszczenie cytaty, które warto znać Utwory wybrane cz. I, II i IV cz. II, IV i I część II część II i IV Poezje Adama Mickiewicza część I, II i IV cz. III cz. II część trzecia Dziady cz. II część III poema
Autorzy:Adam Mickiewicz (1798-1855) Wojciech Rzehak Zofia Stefanowska (1926-2007) Lucjan Ławnicki Jarosław Marek Rymkiewicz Janina Wieczerska Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik Mickiewicz H. Prószyński i S-ka Wojciech Opracowanie Rzehak Słuchowisko
Opracowanie:Wojciech Rzehak Zofia Stefanowska (1926-2007) Stanisław Pigoń (1885-1968) Tomasz Macios Agnieszka Nożyńska-Demianiuk Katarzyna Zioła-Zemczak Maciej Krassowski Jarosław Marek Rymkiewicz Lidia Ścibek Janina Wieczerska-Zabłocka Janina Wieczerska Agnieszka Sabak Marek Piechota Krystyna Heska-Kwaśniewicz Bogdan Zeler Stanisław Iłowski (1901-1978) Józef Kallenbach (1861-1929) Wacław Borowy (1890-1950) Piotr Chmielowski (1848-1904) Kazimierz Wielgopolanin Alina Nofer-Ładyka (1920-1987) Henryk Biegeleisen (1855-1934) Elżbieta Butkiewicz Anna Chorowiczowa (1895-1943) Maria Cieśla-Korytowska Marianna Falk Danuta Polańczyk Henryk Szyper Konstanty Wojciechowski (1872-1924) Krzysztof Zabielski Aleksandra Sekuła Joanna Stabińska Olga Sutkowska Sylwia Kępa
Ilustracje:Jolanta Adamus-Ludwikowska Jolanta Ludwikowska Lucjan Ławnicki Aleksandra Michalska-Szwagierczak Czesław Borys Jankowski (1862-1941) Wiesława Kowal Szymon Kobyliński (1927-2002) Czesław Jankowski Damian Jankowski Eliza Żmudzka
Posłowie:Zofia Stefanowska (1926-2007) Stanisław Pigoń (1885-1968) Tomasz Macios Maciej Krassowski Jarosław Marek Rymkiewicz Janina Wieczerska-Zabłocka Janina Wieczerska Zbigniew Żabicki (1930-1970) Anna Klubówna (1906-1991) Adam Poprawa
Tłumaczenie:Wojciech Rzehak Jolanta Adamus-Ludwikowska Lucjan Ławnicki Lidia Ścibek
Przedmowa:Zofia Stefanowska (1926-2007) Maciej Krassowski Eligiusz Szymanis Marek Piechota Zbigniew Żabicki (1930-1970) Tomasz Miłkowski
Komentarz:Stanisław Pigoń (1885-1968) Eligiusz Szymanis
Przypisy:Stanisław Pigoń (1885-1968) Janina Wieczerska-Zabłocka Justyna Kubacka
Redakcja:Wojciech Rzehak Stanisław Pigoń (1885-1968) Zenona Marciniak Agnieszka Antosiewicz
Kompozytor:Zygmunt Konieczny
Wstęp:Katarzyna Zioła-Zemczak Eligiusz Szymanis Marek Piechota
Kostiumy:Krystyna Zachwatowicz
Scenografia:Konrad Swinarski
Reżyseria:Konrad Swinarski Tadeusz Łopalewski (1900-1979)
Scenariusz:Konrad Swinarski
Nota:Stanisław Pigoń (1885-1968)
Lektorzy:Jerzy Trela Jerzy Stuhr Tadeusz Malak Anna Polony
oraz:Agnieszka Sabak Zofia Więcławówna Marek Lech
Wydawcy:Wydaw. Książnica (1989-19989) Wydawnictwo Greg (1974-2098) Wydawnictwo KAMA (1984-2029) Wydawnictwo Książkowe IBiS Aleksander Nawrocki (2008-2024) Wydawnictwo Greg (1985-2024) Wilga (2023) Wolne Lektury (2014-2023) Legimi (2011-2023) SAGA Egmont (2022) Armoryka (2022) ebookpoint BIBLIO (2014-2022) IBUK Libra (2012-2022) Wydawnictwo Dragon (1998-2022) Wydawnictwo Siedmioróg (1996-2022) Ventigo Media (2016-2021) Avia-Artis (2018-2020) NASBI (2014-2020) Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe Siedmioróg (1997-2019) Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2018) KtoCzyta.pl (2015-2018) Księgarnia Wydawnictwo Skrzat Stanisław Porębski (2010-2017) Wydawnictwo Literackie (1988-2017) Świat Książki (1997-2015) Telewizja Polska (2014) Imprint sp. z o. o (2012) Fundacja Nowoczesna Polska (2011) Wydawnictwo Zielona Sowa (1996-2010) Orkla Press Polska (2005-2006) Wydawnictwo Park Sp (2005) Polskapresse Sp. z o. o (2005) Horyzont (2005) Akant Ltd Sp. z o. o (2002-2003) Polska Media Amer. Com SA (2002) Polskie Media Amercom (2002) Wydawnictwo Prószyński i Spółka (1998-2002) Oficyna Wydawnicza Promocja (2001) Wydaw. MEA (2000) Philip Wilson (2000) MZ (1994-1999) Agencja Elipsa (1991-1999) PWW (1998) Bertelsmann Media (1998) UNIVERSITAS (1998) Czytelnik Spółdzielnia Wydawniczo-Oświatowa (1968-1998) Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo (1964-1998) Wydawnictwo Czytelnik (1957-1998) Wydaw. Dolnośląskie (1997) Zysk i Spółka Wydawnictwo (1994-1997) Wydawnictwo Książka i Wiedza (1947-1997) Państwowy Instytut Wydawniczy (1994-1996) Twój Styl (1995) Agencja Handlowo-Wydawnicza (1995) Biblioteka Wysyłkowa (1995) Agencja Wydawnicza Morex (1993-1995) Sema (1993) Dom Wydawniczy Jota (1992) Dziennikarska Spółka Wydawnicza Omnibus (1991) BGW (1991) Polski Związek Niewidomych Zakład Wydawnictw i Nagrań (1989) Zakł. Wydaw. i Nagr. Pol. Zw. Niewid (1989) Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych (1989) Ossolineum (1967-1984) Związek Artystów Scen Polskich (1983) Muza Polskie Nagrania (1979) Spółdzielnia Wydawnicza Wiedza (1948-1960) Wydawnictwo Przełom (1946-1947) Ludowy Instytut Oświaty i Kultury (1946) Gebethner i Wolff (1910-1933) Wydawnictwo M. Arcta (1924) skł. gł. A. Bardach (1921) skł. gł. M. Bodek (1921) Nakł. G. Gebethnera i Spółki (1916) Gebethner i Spółka (1915) nakł. Towarzystwa (1905) nakł. Księgarni H. Altenberga (1896) H. Skutsch (1862) w Księgarni i Drukarni Polskiéj (1838) Drukarnia A. Pinard (1833) Zofia Stefanowska I. Szeremet Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa Książka i Wiedza Wacław Borowy Ringier Axel Springer Polska A. D. Bartoszewicz Agencja Handlowo-Usługowa MZ Agencja Handlowo-Wydawnicza MZ Agencja Wydawnicza M Z Bibljoteka Polska Grupa Arkadia Sp. z o. o Grupa Wydawnicza Foksal Kamakura Corporation Krak. Sp. Wydawnicza Krakowska Spółka Wydawnicza Księgarnia Feliksa Westa Księgarnia H. Altenberga Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Sieradzu Spółka Wydawniczo-Księgarska b. w Feliks West Aleksander Jełowicki
Serie wydawnicze:Lektura z Opracowaniem Lektura wydanie z opracowaniem Arcydzieła Literatury Polskiej Biblioteka Lektur Szkolnych Lektury Szkolne Kolorowa Klasyka Lekcja Literatury Szkoła Twórczego Czytania Dzieła Poetyckie Klasyka Polska Nasza Biblioteka Biblioteka Arcydzieł Literatury Polskiej Klasyka dla Gimnazjum Romantyzm Lektura Dobrze Opracowana Mała Biblioteczka "Książki i Wiedzy" Opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów Biblioteka Literatury Pięknej Dragon Edukacja Kanon Lektur Dzieła Adama Mickiewicza Twoje Lektury Biblioteka Pisarzy Polskich Koliber Kolorowy Świat Lektur Powtórka z Literatury kanon literatury polskiej Biblioteka Narodowa Bibljoteka Narodowa. Serja 1 Klasyka Literatury Klasyka Literatury (Wydawnictwo SBM) Klasyka Polska - Prószyński i S-ka Lektury - Państwowy Instytut Wydawniczy Lektury Wszech Czasów klasy 7-8 i 1-4 liceum "Greg" - oprawa twarda ABC Klasyka Polska Arcydzieła Literatury Światowej Arcydzieła Polskich i Obcych Pisarzy Bibliofilska Edycja Reprintów Biblioteczka Opracowań Biblioteczka Uniwersytetów Ludowych i Młodzieży Szkolnej Biblioteka Klasyki Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej Biblioteka Lektur Szkolnych - Czytelnik Biblioteka Mrówki Dzieła Literatury Polskiej Dzieła Poetyckie/ Adam Mickiewicz GREG Klub Miłośników Książki Lektura Znak Nasza Biblioteka (Lwów) Romantyzm i Nie Tylko Wielka Biblioteka Złota Seria masz zadane! Biblioteczka Książki i Wiedzy Biblioteka Arcydzieł Literatury (Lwów) Bibljoteka Arcydzieł Literatury Dramat Gimnazjum Kanon Literatury Polskiej - Wydawnictwo Siedmioróg Lekcja literatury z Zofią Stefanowską Nasza Biblioteka - Zakład Narodowy im. Ossolińskich gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna liceum
ISBN:6991010294 6991324264 8310108850 5904277700081 9788728187692 83-85072-349 83-04-01672-9 83-05-12911-X 83-06-02360-9 83-06-02548-2 83-07-00226-5 83-07-00483-7 83-07-00486-1 83-07-02040-9 83-07-02615-6 83-08-02805-5 83-60322-16-3 83-7023-616-2 83-7064-145-8 83-7132-096-5 83-7153-052-8 83-7153-125-7 83-7153-200-8 83-7162-106-X 83-7162-481-6 83-7220-017-3 83-7220-049-1 83-7220-184-6 83-7227-023-6 83-7236-045-6 83-7311-084-4 83-7337-123-0 83-7389-098-X 83-7389-322-9 83-7389-345-8 83-7391-751-9 83-85152-10-5 83-85152-85-7 83-85443-50-9 83-85904-13-1 83-86067-84-5 83-86530-10-3 83-86530-14-6 83-86581-06-9 83-86740-52-3 83-86740-63-9 83-86928-86-7 83-87571-73-3 83-88435-67-1 83-88626-08-6 83-88944-35-5 83-89136-80-5 83-89136-95-3 83-89956-41-1 83-07-01-085-3 978-83-288-05347 978-83-05-12851-3 978-83-08-04024-9 978-83-08-06255-5 978-83-08-06271-5 978-83-240-5082-6 978-83-270-3968-2 978-83-285-3856-6 978-83-61237-09-9 978-83-61237-56-3 978-83-61482-28-4 978-83-62202-11-9 978-83-62202-81-2 978-83-65458-89-6 978-83-65458-92-6 978-83-65875-26-6 978-83-65875-27-3 978-83-65922-20-5 978-83-66251-15-1 978-83-66462-72-4 978-83-66462-73-1 978-83-66729-47-6 978-83-66729-84-1 978-83-66969-73-5 978-83-7025-010-2 978-83-7180-245-4 978-83-7327-183-8 978-83-7327-227-9 978-83-7327-863-9 978-83-7372-227-9 978-83-7389-590-4 978-83-7389-682-6 978-83-7389-917-9 978-83-7389-928-5 978-83-7435-498-1 978-83-7435-608-4 978-83-7435-672-5 978-83-7437-406-4 978-83-7517-629-2 978-83-7517-630-8 978-83-7517-829-6 978-83-7517-830-2 978-83-7517-889-0 978-83-7517-890-6 978-83-7623-253-9 978-83-7623-479-3 978-83-7639-390-2 978-83-7730-598-0 978-83-7738-125-0 978-83-7738-322-3 978-83-7738-341-4 978-83-7738-570-8 978-83-7791-615-5 978-83-7887-627-4 978-83-7887-628-1 978-83-79035-49-6 978-83-7903-557-1 978-83-8059-733-4 978-83-8059-734-1 978-83-8059-735-8 978-83-8279-084-9 978-83-8279-664-3 978-83-8318-613-9 978-83-87139-85-8 978-83-88435-51-5 978-83-951599-6-1 83-87139-85-8 83-88435-67-1 978-83-7327-183-8 978-83-7791-615-5 978-83-8059-734-1 830512911 837327275 83732786X 978837327 8307002266 83716214816 83-7327-183 83-87139-85 97883732718388 83-07-085-3 83-852-10-5 83-05-1291-X 83-07-2615-6 83-715-052-8 83-720-184-6 837327-1893-X 83-7389-98-X 83-8739-85-8 82-7162-481-6 83-05-12011-X 83-06-02548-4 83-07-00438-7 83-07-02040-0 83-08-02040-9 83-1220-017-3 83-7220-014-3 83-7327-227-9 83-7327-327-5 83-7327-863-9 83-7389-928-5 83-7391-751-3 83-7435-498-1 83-7623-479-3 83-7839-590-6 83-85136-86-4 83-86-02360-9 83-86087-84-5 83-87139-83-8 88-07-01085-3 83-05-12851-02 83-7389-3322-9 83-7389-6821-1 83-85152-185-7 978-7327-183-8 978-83-62202-9 83-08-02805-5-5 978083-7327-183-8 978-83-3227-183-8 978-83-7180-245-5 978-83-7327-183-X 978-83-7327-227-5 978-83-7327-227-6 978-83-7327-863-X 978-83-7389-590-6 978-83-7389-928-6 978-83-7435-605-4 978-83-8059-735-4 978-93-7327-183-8 979-83-7327-183-8 9768-83-7327-227-9
Autotagi:audiobooki beletrystyka biografie dokumenty elektroniczne dramat druk e-booki elementy biograficzne epika historia kasety magnetofonowe książki liryka literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana mikrofilmy mikroformy nagrania podręczniki poezja powieści proza publikacje dydaktyczne publikacje naukowe publikacje popularnonaukowe reprodukcje romantyzm słuchowiska szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 1 306 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo