Skazany na śmierć:

historia męki i zmartwychwstania Pańskiego

Autor:
Filip Topczewski
Opracowanie:
Filip Topczewski
Wydawca:
Sfinks (2013)
ISBN:
978-83-63624-13-2, 978-83-63624-14-9
978-83-63624-14-2
Autotagi:
druk

Wielki Post dla chrześcijan jest czasem zadumy, refleksji nad własnym życiem, próbą poukładania systemów własnych wartości. Skłania do zatrzymania się w biegu i zastanowienia się, co w życiu jest najważniejsze. Pomocą w tych działaniach jest liturgia kościelna, bardzo rozbudowana, obfitująca w mnóstwo symboli. Nieczęsto mamy możliwość głębszej refleksji nad tekstami i działaniami liturgicznymi. Wprowadzeni przez rodziców w sens wiary, często zatrzymujemy się na pewnym poziomie, nie rozumiejąc ogromnej głębi teologicznej wypływającej z liturgii wielkopostnej. Niniejsza książka to podzielona na dziewięć rozdziałów opowieść o najważniejszych świętach chrześcijańskich, wzbogacona o zbiór pieśni pasyjnych i wielkanocnych. Przybliża zwyczaje i obrzędy postne zarówno liturgiczne, jak i świeckie: I Środa Popielcowa, II Wielki Post, III Niedziela Palmowa, IV Droga Krzyżowa, V Wielki Tydzień, VI Wigilia Paschalna, VII Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, VIII Całun Turyński, IX Słowniczek pojęć. Każdy z rozdziałów opatrzony jest wstępem - opisem specyfiki wydarzenia. Podstawy eklezjalne przedstawia wyciąg z "Listu okólnego o przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych" Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Zwyczaje pozaliturgiczne, opisane piękną staropolszczyzną, zaciągnięte zostały z dzieł Jędrzeja Kitowicza. W atmosferę Tajemnicy Paschalnej wprowadza najpiękniejszy w Biblii opis Męki Pańskiej zaczerpnięty z Ewangelii św. Jana. Inspiracją do medytacji nad cierpieniem Chrystusa są pełne teksty nabożeństw wielkopostnych: Gorzkich Żali i Drogi Krzyżowej - z głębokim teologicznym rozważaniem Sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego. Piękno pasyjnej sztuki podkreślają liczne utwory - staropolskie pieśni i łacińskie psalmy. Reprodukcje obrazów przedstawiających Mękę Pańską autorstwa m.in. Tycjana, Rubensa, Caravaggia, Boscha skłaniają do refleksji i jeszcze bardziej podkreślają wielkopostny klimat.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo