Język polski w systemie edukacji Montessori na etapie wczesnoszkolnym

Autor:
Maciej Futyma
Wydawcy:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (2024)
IBUK Libra (2024)
ISBN:
978-83-231-5382-5
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
podręczniki
publikacje dydaktyczne
publikacje fachowe

W literaturze przedmiotu brakuje pozycji obejmującej problematykę związaną z dydaktyką języka polskiego w szkołach montessoriańskich na gruncie edukacji wczesnoszkolnej w polskim systemie edukacyjnym. Prezentowana praca stanowi propozycję ujęcia najważniejszych zagadnień z tego zakresu. W książce przedstawiono zasady uczenia się (uczenia się, a nie naucza- nia) przez dzieci języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej wraz z materiałami rozwojowymi, sposobami dokonywania prezentacji oraz stosowaniem kart pracy. Utworzone i opisane tu pomoce wdrożono do użytku w Niepublicznej Szkole Podstawowej Montessori w Toruniu, gdzie zostały one dostatecznie przetestowane w drodze kilku lat obserwacji. Niech służą dzięki tej publikacji w edukacji językowej dziecka i stanowią inspirację do tworzenia kolejnych materiałów. Wydaje się, że po ponad stu latach od otworzenia pierwszej placówki przez Marię Montessori nadszedł już czas na upowszechnianie innego - niż system klasowo-lekcyjny - systemu edukacyjnego w Polsce. Bez powszechnego dzielenia się tą wiedzą zmiana w naszym systemie edukacyjnym będzie niemożliwa. Oddając tę pozycję w ręce nauczycieli, osób prowadzących szkoły montessoriańskie, autor pragnie podzielić się rozwiązaniami, które dowodzą, że rdzenny system Montessori we współczesnych czasach również działa i jest bardzo efektywny. Warunkiem jest jednak stosowanie się do wskazówek Marii Montessori, obserwowanie i podążanie za dzieckiem i jego potrzebami.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo