Księga dżungli

Tytuł oryginalny:
Jungle book
Autor:
Rudyard Kipling (1865-1936) ...
Tłumacz:
Józef Birkenmajer (1897-1939) ...
Ilustracje:
Jacek Siudak (1903-1976) ...
Opracowanie:
Barbara Włodarczyk ...
Wyd. w latach:
1957 - 2016
Autotagi:
druk
historia
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
5.0

Zbiór opowiadań autorstwa angielskiego pisarza i noblisty Rudyarda Kiplinga, tworzącego w nurcie wiktorianizmu. Opowiadania wchodzące w skład zbioru dotyczą Indii i ich folkloru oraz indyjskich dżungli. Autor, urodzony w Indiach, zdobył niezbędną wiedzę poprzez obserwacje, badania oraz dzięki zasłyszanym opowieściom, jednakże opowiadania powstały, gdy mieszkał on w Vermoncie. Ukazały się one w latach 1893 i 1894. „Księga dżungli” składa się z siedmiu rozdziałów. Trzy pierwsze opowiadają o losach Mowgliego, chłopca wychowanego przez wilki. Został on odbity tygrysowi, Shere Khanowi, i przyjęty do wilczej gromady. Nauczył się języka zwierząt i praw dżungli. Opiekują się nim przybrani wilczy rodzice oraz pantera Bagheera, która już na początku złożyła za niego okup w postaci byka. Jego nauczycielem jest Baloo, niedźwiedź. Mowgli dorasta wśród przyjaciół, ale liczy się z tym, że kiedyś będzie musiał rozprawić się z kulawym tygrysem, który nie daruje mu, że został ocalony przez wilki. Po latach tygrysiej ‘propagandy’ młodsze wilki okazują Mowgliemu mniej sympatii, aż w końcu, gdy przyjazny mu wilk Akela przestaje być przywódcą stada, Mowgli zostaje zmuszony do odejścia do ludzkiej wsi. Po tym jednak, gdy udaje mu się zabić prześladowcę – tygrysa Shere Khana – zabobonni wieśniacy sprawiają, że Mowgli musi wrócić do dżungli.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Małe, ludzkie dziecko trafia do rządzonej przez zwierzęta dżungli. Wychowywany przez wilki, uczony przez niedźwiedzia, z panterą jako najlepszym przyjacielem przygotowuje się do pokonania najgroźniejszego przeciwnika - tygrysa, który poprzysiągł mu śmierć. • Ciekawy, trzymający w napięciu zbiór opowiadań z sympatycznymi zwierzętami w roli głównej. Naprawdę warte przeczytania.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:The jungle book Second jungle book Druga księga dżungli
Autorzy:Rudyard Kipling (1865-1936) Barbara Włodarczyk Franciszek Mirandola (1871-1930)
Tłumaczenie:Józef Birkenmajer (1897-1939) Józef Birkenmater
Ilustracje:Jacek Siudak (1903-1976) Janusz Towpik Małgorzata Goździewicz Agata Łuksza
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Michał Golonka
Redakcja:Barbara Włodarczyk
Wydawcy:Wydawnictwo Zielona Sowa (2016) Wydawnictwo Greg (2001-2015) IBiS (2010) Wydawnictwo Siedmioróg (2001-2008) Nasza Księgarnia (1957-1998) Świat Książki (1995) Podsiedlik-Raniowski i Spółka (1994) Książka i Wiedza (1991) Wydawnictwo Twoje Książki Wydaw. Polskie
Serie wydawnicze:Lektura z Opracowaniem "Klasyka Młodych" Lektura Lektura (Greg) wydanie z opracowaniem Biblioteka Przygody Literatura Klasyczna Klasyka Młodych - Iskry
ISBN:83-05-11459-7 83-10-08824-8 83-10-08857-4 83-10-10510-X 83-7083-155-9 83-7129-821-8 83-7297-071-8 83-7297-325-3 83-86685-05-0 83-88435-07-8 978-83-7327-238-5 978-83-7517-123-5 978-83-7738-407-7 978-83-7983-994-0 83-10-10823-9 978-83-751-123-5
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika historia ikonografia książki literatura literatura piękna literatura stosowana podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 33 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo