Godziemba:

opowieść o Janie Lubrańskim

Autor:
Eliza Piotrowska
Ilustracje:
Eliza Piotrowska
Wydawcy:
Wydawnictwo Akademii Lubrańskiego
Akademia Lubrańskiego. Wydawnictwo
ISBN:
978-83-66902-05-3
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
komiksy i książki obrazkowe
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Źródło opisu: Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II w Opolu - Katalog księgozbioru

Jan Lubrański (1456-1520) to postać szczególnie zasługująca na przypomnienie, nie tylko w Poznaniu czy Wielkopolsce, ale w skali kraju. Był on mecenasem kultury i nauki, budowniczym, założycielem sławnej Akademii. Zawdzięczamy mu wiele dobrych i pięknych dzieł. Historię życia i dokonań biskupa Lubrańskiego Eliza Piotrowska przedstawiła w szerokim kontekście europejskim; tym samym dając dzieciom i rodzicom wiedzę na temat epoki renesansu. Zbudowała dwie równoległe narracje: pierwsza z nich to historia samego Lubrańskiego, druga – opowieść o jego czasach i sławnych postaciach jemu współczesnych. Obok Krakowa, Poznania czy Płocka widzimy zatem Rzym, Bolonię czy Wenecję, a obok polskiego biskupa pojawiają się takie sławy jak Guttenberg, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, czy Mikołaj Kopernik. [Akademia Lubrańskiego. Wydawnictwo. Poznań, 2022]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo