Eszelon do Samarkandy

Tytuł oryginalny:
Ešelon na Samarkand
Autor:
Guzel Jachina
Tłumaczenie:
Henryk Chłystowski (1951-2022)
Magdalena Hornung
Wydawcy:
Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2023)
Legimi (2023)
Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2023)
ebookpoint BIBLIO (2023)
ISBN:
978-83-7392-855-8, 978-83-7392-856-5
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
powieści
proza
5.0

"Śpij, mój chłopcze,

Śpij — i zbudź się mężczyzną.

Już koń osiodłany i napięta cięciwa,

Czasy cię wzywają. Narody czekają."

Jest rok 1923, Diejew, młody weteran wojny domowej w Rosji, dostaje rozkaz przewiezienia pięciuset dzieci w wieku od 2 do 12 lat z dotkniętego klęską głodu Powołża do Samarkandy. Przez lata służby w transporcie woził wszystko, co mogło poruszać się po torach: od zarekwirowanego ziarna i bydła po tłuszcz wielorybi w cysternach. Nigdy jednak dzieci. Mimo to z zapałem przystępuje do wykonania zadania. Nie zrażając się licznymi przeciwnościami i wykazując się nieoczekiwaną pomysłowością, kompletuje skład eszelonu oraz wyposażenie wagonów, zbiera załogę i pasażerów – sieroty z okolicznych domów dziecka. Wyruszając w tę podróż, Diejew nawet nie przypuszczał, jak wielu wyzwaniom będzie musiał sprostać i jak bardzo zmieni się jego życie.

Eszelon do Samarkandy to trzecia po powieściach Zulejka otwiera oczy i Dzieci Wołgi książka Guzel Jachiny, której akcja rozgrywa się we wczesnym okresie sowieckim. Tym razem autorka stworzyła na podstawie historycznych przekazów przejmującą opowieści o dramacie głodujących, bezdomnych dzieci skazanych przez los na życie na marginesie społeczeństwa. Inspiracje czerpane ze źródeł znalazły odzwierciedlenie nie tylko w fabule powieści, ale także w warstwie językowej, a szczególnie w przydomkach nadawanych sobie przez dziecięcych bohaterów.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Guzel Jachina to autorka kolejnej, trzeciej już i równie znakomitej w swojej warstwie psychologicznej i emocjonalnej przejmującej powieści. "Eszelon do Samarkandy" to podróż pociągiem kilkuset sierot, ofiar głodu na Powołżu po wielkiej wojnie. Autorka opisując bezmiar doświadczonych cierpieniem dokonuje niezwykłego pomimo wydawać by się mogło bezkresu tej beznadziei: ubogaca w nas wiarę w drugiego człowieka, w pozytywną siłę sprawczą wspólnoty i niezłomność ludzkiego ducha w obliczu przeciwności.
Dyskusje
  • Komentarze
    Przedstawiam Ci fascynujący świat kasyna online wazamba-pl! Jeśli szukasz ekscytujących gier, emocji i niezapomnianych emocji, to jest miejsce dla Ciebie. Ja sama zanurzyłam się w ten fascynujący świat i nie mogę się oderwać! • Tutaj masz możliwość wyboru spośród różnych gier: automaty, ruletka, blackjack i wiele innych. Istnieją również fajne bonusy dla początkujących i zwykłych graczy, co czyni grę jeszcze bardziej ekscytującą. • Dołącz do mnie i już teraz zanurz się czytać w świat emocji! Nie przegap swojej szansy na wygranie dużych nagród i dobrą zabawę.
    Odpowiedzi: 0, ost. zmiana: 24.03.2024 17:39
    bmelnicenko02   
    [awatar]
    bmelnicenko02
Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo