Mrożek:

striptiz neurotyka

Autor:
Małgorzata I. Niemczyńska
Lektor:
Maciej Rayzacher
Wydawca:
Agora SA (2013)
Wydane w seriach:
Biblioteka Gazety Wyborczej
ISBN:
978-83-268-1276-7, 268-1276-7
Autotagi:
audiobooki
biografie
dokumenty elektroniczne
druk
historia
4.0 (3 głosy)

Małgorzata I. Niemczyńska napisała portret Sławomira Mrożka, odsłaniając wiele nieznanych faktów z życia pisarza. Przypomina jego wczesną, zapomnianą twórczość, jak chociażby pierwszy w historii Polski komiks o superbohaterze czy napisaną wspólnie z Brunonem Miecugowem powieść o senatorze McCarthym, która nie znalazła się w „Dziełach zebranych”. Przedstawia Mrożka-filmowca, jego wcielenie kompletnie dziś niznane. Opisuje jego losy wojenne, które w większości jego biogramów są kompletnie lekceważone, a tymczasem miały kluczowy wpływ na ukształtowanie się jego osobowości. Demaskuje jego autokreacje i zagląda do akt IPN. Odsłania kulisy decyzji o publikacji intymnych zapisków, w których Mrożek się obnaża jako neurotyk. Koncentruje się wokół ludzi z jego otoczenia i związanych z Mrożkiem miejsc, wśród których jest np. malowniczy Dom Literatów, w którym mieszkali w swoim czasie m.in. Szymborska, Kisielewski, Słomczyński, Gałczyński czy Różewicz. Ale są też Chiavari, Paryż, Meksyk. Autorka składa ukłon dla literackiego geniuszu bohatera i przedstawia dwa oblicza Mrożka: wielkiego pisarza i trudnego człowieka.[empik.com].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Część faktów z życia „Mrogiego Drożka” – jak pisał Stanisław Lem w liście do autora „Tanga” – znamy z wywiadów Małgorzaty Niemczyńskiej prze­prow­adza­nych­ nie tylko z bohaterem, ale też z osobami bliskimi pisarzowi. Zebrane informacje o trudnym w codziennym współżyciu, milkliwym i wycofanym, a jednocześnie wyczulonym na swoim punkcie dramaturgu i satyryku autorka podzieliła na dwie kategorie: miejsca i ludzie. Striptiz obserwujemy z wielu perspektyw oczami ludzi, którzy rozbierają osobowość Mrożka na czynniki pierwsze. Nie towarzyszą temu żadne ekscesy czy rewelacje. Bliscy i przyjaciele dramaturga wiedzą, że nie mogą posunąć się dalej niż pozwolił im na to neurotyczny twórca. • Pełny tekst recenzji na stronie [Link] • Polecamy! • Katarzyna Nowicka • BPMiG w Zagórowie
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo