Szklane ptaki:

opowieść o miłościach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Autor:
Katarzyna Zyskowska
Wydawcy:
Znak Litera Nova (2022)
Znak Litera Nova - Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2022)
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
ISBN:
978-83-240-8344-2
Autotagi:
biografie
druk
książki
powieści
proza
5.0 (2 głosy)

Drobna twarz, mlecznobiała szyja, kasztanowy warkocz... Jej skóra pachnie miodem i pomarańczami, kiedy on szepcze jej do ucha: „Nie mogę dać ci, Basiu, nic oprócz siebie”. Po czterech dniach od pierwszego spotkania są już zaręczeni. Ale choć Krzysztof kocha Basię, jak tylko poeta kochać potrafi, połowa jego serca jest na zawsze zajęta. ZMYSŁOWA, ROZPISANA NA TRZY GŁOSY POWIEŚĆ BIOGRAFICZNA O KRZYSZTOFIE KAMILU BACZYŃSKIM, JAKIEGO DOTĄD NIE ZNALIŚMY Co czuła Barbara zamknięta w trzydziestometrowym mieszkaniu z zaborczą matką Baczyńskiego? Jaką tajemnicę skrywała ta zapomniana przez potomnych kobieta? Co łączyło młodego poetę z Jarosławem Iwaszkiewiczem i Jerzym Andrzejewskim? I czy ten genialny chłopak naprawdę musiał zginąć w powstaniu warszawskim? Katarzyna Zyskowska spędziła długie godziny w archiwach, by od podszewki poznać od podszewki losy niezwykłego trójkąta. W swej powieści po raz pierwszy oddaje głos trojgu Baczyńskim - Krzysztofowi, jego matce Stefanii i ukochanej żonie Basi - by sami opowiedzieli historię tej pięknej i tragicznej miłości. [Wydawca]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Baczyński? Biografia? Przecież wszystko już napisano! • Poeta, żołnierz, epigon romantyzmu… Pomnik niczym wieszczowie romantyczni. • Katarzyna Zyskowska ze wszystkiego, co kojarzymy z Janem Bugajem (pseudonim poety), zostawiła jedno – ów romantyzm właśnie, a więc uczucia, które w fabularyzowanym życiorysie składają się w nie zawsze zgodny trójgłos. Z jednej strony skoncentrowana na ukochanym synu matka – Jadwiga, z drugiej coup de foudre – Basia, żona. • Okupacja, powstanie to tło wydarzeń. Widzimy więc Krzycha dołączającego do konspiracji, mimo wątłego zdrowia, jesteśmy świadkami częstych wojennych przeprowadzek. Razem z młodym mężem zastanawiamy się, komu najpierw przeczytać nowy wiersz – matce czy żonie? Obie bliskie, kochane i kochające. • Zyskowska nie staje w swym portretowaniu Krzysztofa Kamila po stronie żadnej z nich. Zresztą Krzycha kochają nie tylko one – i o tym też są „Szklane ptaki”. • Baczyński nazwany przez historyka literatury S. Pigonia diamentem, którym my, Polacy, strzelamy do wroga, to przecież mężczyzna, człowiek z krwi i kości. Zyskowska nie pierwszy raz odbrązawia tego posągowego Kolumba. Czujemy jego determinację, kiedy oświadcza się po kilku dniach znajomości, czy niepokój, gdy, nie wiedząc i nie umiejąc nic, przystępuje do kursu w podchorążówce. • „Szklane ptaki” to opowieść o pięknym umyśle w trudnych czasach, o wrażliwym sercu bijącym w rytmie wystrzałów karabinu. • „Umrzeć przyjdzie, gdy się kochało wielkie sprawy głupią miłością” – pisał Baczyński. Poeta to barwny ptak – Zyskowska opowiada o nim w niezwykły sposób.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo