Za Chiny ludowe:

zapiski z codzienności Państwa Środka

Autor:
Katarzyna Pawlak
Lektor:
Patrycja Szczepanowska
Wydawcy:
Carta Blanca. Grupa Wydawnicza PWN (2013)
Dom Wydawniczy PWN (2013)
Wydawnictwo Naukowe PWN (2013)
Wydane w seriach:
Bieguny
ISBN:
978-83-7705-322-5, 978-7705-322-5
Autotagi:
audiobooki
dokumenty elektroniczne
druk
książki
publikacje popularnonaukowe
4.0 (2 głosy)

"Za Chiny ludowe" to migawki z chińskiej codzienności, obraz życia laobaxing, czyli tak zwanych zwykłych ludzi, mieszkańców współczesnych Chin; to próba uchwycenia zmian dokonujących się w tym olbrzymim kraju, który rozwija się obecnie w zawrotnym tempie. Autorka studiowała w Państwie Środka, mieszkała w dwóch "miastach gigantach": Szanghaju - epicentrum gospodarczym, a także Pekinie - centrum politycznym. Odwiedzała też miejsca nieporównanie bardziej peryferyjne, oglądając od wewnątrz zachodzące w nich przemiany: zanikanie tego, co wielowiekowe, a w jego miejsce pojawianie się aktualnie obowiązującej wersji chińskiej nowoczesności. Katarzyna Pawlak ukazuje wielość stylów życia i wielość kultur w Chinach, które zdają się rozłamywać na dwa światy - wielkomiejski, zaskakujący nowoczesnością, oraz nostalgiczny, zacofany, wiejski. Autorka opisuje skomplikowany systemem chińskiej opieki zdrowotnej, swoje przygody z siecią internetową, miłość i małżeństwo po chińsku, tamtejszy wyścig edukacyjny, zawiłości systemu prawego i administracyjnego.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Na czym polega "syndrom zależności od miasta" - choroba pokoleniowa młodych Chińczyków? Jak hukou - system rejestracji ludności, determinuje życie Chińczyka? Czy żyć z klasą to znaczy żyć po koreańsku? Jakie jest 80 hou - nowe pokolenie, które bardziej niż polityka i społeczeństwo interesuje konsumpcja oraz kreowanie siebie? Czy nadal lepiej urodzić syna? I jak właściwie wygląda miłość po chińsku? Za Chiny ludowe to migawki z chińskiej codzienności, obraz życia lao baixing, czyli tak zwanych zwykłych ludzi, mieszkańców współczesnych Chin; to próba uchwycenia zmian zachodzących w tym olbrzymim i błyskawicznie rozwijającym się kraju. To również opowieść o tym, jak trudno być "obserwatorem dopuszczonym", który zdołał przedrzeć się przez barierę nieufności..
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Moszczenica GBP
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo