Ostatni pojedynek

Tytuł oryginalny:
Last duel
Inne tytuły:
Zbrodnia, skandal i sąd boży w średniowiecznej Francji
Autor:
Eric Jager
Tłumacz:
Jakub Jedliński
Wydawcy:
Wydawnictwo Marginesy (2022)
Legimi (2022)
ISBN:
978-83-67022-68-2, 978-83-67022-69-9
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
literatura faktu
literatura faktu, eseje, publicystyka

Prawdziwa historia „pojedynku, który zakończył wszystkie pojedynki”. Opowieść o zdradzie i zemście rozgrywająca się w czternastowiecznej Francji, kiedy trwa stuletnia wojna między Francją a Anglią, szaleństwo nawiedza francuski dwór, schizma dzieli Kościół, armie muzułmańskie zagrażają chrześcijaństwu, a bunt i zaraza dziesiątkują życie obywateli.

Jean de Carrouges, normański rycerz, powraca z walki w Szkocji. Jego żona Marguerite oskarża Jacquesa LeGrisa, starego przyjaciela i giermka jej męża, o brutalny gwałt. Rycerz występuje ze swoją sprawą przed królem Karolem VI, najwyższym sędzią Francji. LeGris przekonuje jednak o swojej niewinności i stara się uwolnić od zarzutów ciężarnej Marguerite. Proces staje w martwym punkcie. Sąd orzeka „sąd boży”, pojedynek na śmierć i życie, który na szali stawia również los kobiety. Bo jeśli jej mąż przegra pojedynek, zostanie skazana na śmierć za krzywoprzysięstwo.

Świetnie udokumentowany Ostatni pojedynek ożywia burzliwą epokę i trzy niezapomniane postacie uwięzione w fatalnym trójkącie zbrodni, skandalu i zemsty. To jednocześnie poruszający ludzki dramat i wciągająca opowieść kryminalna.

Na jej podstawie powstał film w reżyserii Ridleya Scotta, w którym zagrali Matt Damon, Ben Affleck (współtworzyli scenariusz) oraz Jodie Comer i Adam Driver.

Eric Jager posiada tytuł doktora Uniwersytetu Michigan, wykładał także na Uniwersytecie Columbia. Jest autorem dwóch książek, w tym The Book of the Heart (studium opisywania serca w literaturze średniowiecznej) oraz licznych artykułów w uznanych czasopismach naukowych. Mieszka w Los Angeles.

„Ta trzymająca w napięciu, krwawa opowieść usidla czytelników. . . . Napięcie jest prawie nie do zniesienia. . . . Seks, okrucieństwo i polityczne manewry na wysokim szczeblu napędzają wspaniały kawałek popularnej historii”. —Recenzje Kirkusa

„Fascynująca historia, która czyta się jak fikcja, ale opiera się na wiarygodnych źródłach. Świat pasji, okrucieństwa i źle zarządzanego prawa”. — Norman Cantor, autor Wynalezienia średniowiecza i W ślad za zarazą

„Jeśli czytasz tylko jedną książkę o średniowieczu, to thriller Erica Jagera jest tym, który przeczytasz”. —Steven Ozment, autor Potężnej fortecy i Córki Burgermeistera

„Eric Jager w cudowny sposób wykorzystuje zapisy historyczne, opowiadając porywającą historię dwóch mężczyzn w śmiertelnej walce. . . . W tym fascynującym portrecie końca epoki pojedynkują się dwa światy – feudalna arystokracja i dwór rycerski – a to, kogo uważamy za prawdziwego zwycięzcę, jest genialnie pozostawione do interpretacji w wciągającej opowieści Jagera. —Margaret F. Rosenthal, autorka The Honest Courtesan

„Spektakularna panorama późnego średniowiecza. . . thriller historyczny, który pozostawia wrażenie, że znaliśmy i żyliśmy w innym świecie. Łączy w sobie żywą erudycję Odległego lustra Barbary Tuchman z suspensem i dramaturgią Imienia róży Umberto Eco. Eric Jager wynalazł gatunek, który przypomina nam, że ludzka natura nie zmieniła się zbytnio na przestrzeni wieków i że czasami rzeczywistość jest większa niż życie i bardziej porywająca niż fikcja”. -R. Howard Bloch, Augustus R. Street profesor języka francuskiego, Uniwersytet Yale

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo