Bratnia dusza

Tytuł oryginalny:
Frère d'âme
Autor:
David Diop
Tłumacz:
Jacek Giszczak
Wydawca:
Wydawnictwo Cyranka (2021)
Wydane w seriach:
Seria Prozatorska Cyranki
ISBN:
978-83-961473-4-9
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
3.8 (6 głosów)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Bratnia dusza” – rzecz dzieje się w trakcie trwania I Wojny Światowej. • Głównym bohaterem tej krótkiej, aczkolwiek bardzo wymownej powieści jest pewien senegalski żołnierz, Alfa Ndiaye. Walczy wraz ze swym przyjacielem Madembą Diopem w szeregach francuskiej armii. Już na samym początku opowieści snutej przez Alfa stajemy się świadkami wstrząsającej i wzruszającej zarazem sceny. Poważnie Ranny Diop, chcąc uniknąć śmierci w straszliwych męczarniach, zaczyna błagać swego przyjaciela o wykonanie na nim eutanazji. Alfa stanowczo odmawia. Twierdzi, że nie mógłby zabić swego ukochanego „brata”. I tak Mademba kona w ogromnych mękach. Z czasem Alfę ogarniają z tego powodu wyrzuty sumienia. Jest mu z samym sobą aż tak źle, że wymyśla sobie pewien makabryczny plan, by niejako pomścić śmierć Diopa i odkupić swoje winy. Rozpoczyna nocą proceder zabijania niemieckich żołnierzy i „okradania” ich z dłoni. O ile pierwszy raz nie budzi żadnych podejrzeń wśród współtowarzyszy niedoli, o tyle każdy kolejny przestaje budzić podziw, a spotyka się z coraz większą wzgardą. Alfa jest podejrzewany o zapadanie na zdrowiu pod kątem psychicznym i zostaje odesłany „na odpoczynek” przez przełożonych. • „Bratnia dusza” to historia, od której trudno się oderwać. Zapada głęboko w pamięć. To opowieść o przerażającej wojnie, dehumanizacji, kolonializmie, utracie niewinności, odczłowieczeniu, strachu, ale także bezgranicznej przyjaźni, ogromnej sile zaufania, miłości i odwadze. Myślę, że jest jedną z tych najważniejszych książek światowej literatury. Polecam gorąco.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo