Zachowuj się:

jak biologia wydobywa z nas to, co najgorsze, i to, co najlepsze

Tytuł oryginalny:
Behave
the biology of humans at our best and worst,
Autor:
Robert M. Sapolsky
Tłumacz:
Piotr Szymczak
Wydawcy:
Media Rodzina (2021-2022)
Legimi (2021)
ISBN:
978-83-8008-827-6, 978-83-8008-933-4
978-83-8265-117-1
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
publikacje popularnonaukowe
4.5 (2 głosy)

Zachowuj się – znakomita, kompleksowa publikacja amerykańskiego biologa i neurologa, Roberta Sapolsky’ego, o motywach ludzkiego zachowania. Kolejny tytuł pośród uznanych propozycji popularno-naukowych Media Rodziny, takich jak „Inteligencja emocjonalna” Golemana, „Factfulness” Hansa Roslinga czy „Pułapki myślenia” Kahnemana.

Autor zabiera czytelnika w zdumiewającą podróż, przedstawiając interdyscyplinarne spojrzenie na ludzkie postępowanie z perspektywy naukowej. W fascynujący sposób tłumaczy nasze codzienne doświadczenia. Zarazem jednak maluje najpełniejszy jak dotąd obraz gleby, z której wyrastają plemienne waśnie i ksenofobia, wojna i pokój.

Książka ma pomysłowy układ: poczynając od chwili, w której zachowaliśmy się tak, a nie inaczej, cofamy się w czasie, aby warstwa po warstwie ukazać kolejne przyczyny naszego postępowania. Od reakcji w ułamku sekundy zachodzących w mózgu i układzie nerwowym, przez interakcje hormonalne, doświadczenia dorastania, dzieciństwa czy rozwoju płodowego. W każdym rozdziale pojawia się najważniejsze z pytań: co sprawia, że popełniamy najgorsze potworności, i zarazem co nas popycha do najwspanialszych zachowań? Autor uwzględnia też wpływ genetycznego dziedzictwa i kulturowego kontekstu aż do ewolucyjnych początków istnienia naszego gatunku.

Po połączeniu wszystkich tych warstw uzyskujemy bezprecedensowy, zdumiewający wgląd w ludzką naturę. Rzuca nowe światło na takie zjawiska, jak rasizm, traumatyczne dzieciństwo, moralność czy wolna wola. Pokazuje także, jak skuteczniej dążyć do pojednania i trwałego pokoju. „Zachowuj się” to niespotykane osiągnięcie: książka mądra, głęboko ludzka, często bardzo zabawna, która nas uczy człowieczeństwa. Przez wiele lat nie znajdzie sobie równej.

Niewątpliwą zaletą tej książki jest wspaniała narracja, zabarwiona dowcipem i humorem, a także znakomity przekład autorstwa Piotra Szymczaka, które ułatwiają przyswajanie pełnej erudycji treści.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Decydując się na tę książkę po kilku internetowych opiniach nie spodziewałam się zobaczyć prawie 1000 stronicowej cegły 😳 Przytłoczona myślą o jej czytaniu zaczęłam małymi kroczkami i okazało się, że nie taki diabeł straszny 😉 Niecałe dwa tygodnie później byłam po lekturze a w głowie miałam poniższe przemyślenia; • znajdziecie w niej większość odpowiedzi na pytania o to jak działa nasz mózg / z czego się składa / za co odpowiada dana część / na ile mamy wpływ na nasze zachowania i wybory / ile z tego uwarunkowane jest genetycznie / w jakim wieku jesteśmy podatni na konkretne sprawy i wiele innych zagadnień związanych z działaniem mózgu oraz hormonów • to bardziej pozycja naukowa niż popularno-naukowa. Jest tu wiele opisów czysto biologicznych procesów opisanych w bardzo akademicki sposób, co dla mnie osobiście było minusem. O wiele lepiej czytałoby mi się tę książkę gdyby była skonstruowana tak jak np. „Sapiens”. • jest tu wiele świetnych fragmentów dotyczących badań lub przykładów z naszego życia i sytuacji na świecie, które były dla mnie najbardziej wciągającą częścią książki • Polecam wszystkim, którzy lubią tego typu literaturę, ale według mnie lepiej czytać ją na raty, w przerwie pomiędzy innymi lekturami niż naraz - bo wtedy potrafi przytłoczyć zalewem informacji. 8/10
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo