Dosłownie:

liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944-2019

Autor:
Janusz Górski
Wydawcy:
Wydawnictwo Karakter (2020)
Fundacja Pracownia (2020)
Wydane w seriach:
Sztuka Książki - Biblioteka
ISBN:
978-83-66147-44-7, 978-83-953727-4-2
978-83-953727-4-2
Autotagi:
druk
ikonografia
książki
publikacje naukowe

Kto ocenia książkę po okładce? Praktycznie rzecz biorąc każdy. I choć popularne przysłowie mówi coś zupełnie innego, to okładki wszak po to właśnie są projektowane. Mają potencjalnemu czytelnikowi zasugerować zawartość danej publikacji. Czego innego spodziewamy się przecież po opasłym tomie ze złoconymi literami na jednolitym tle. Będzie to prawdopodobnie słownik lub encyklopedia, albo ewentualnie coś z absolutnej, literackiej klasyki. Uśmiechnięta postać kobieca na tle pełnego kwiatów ogrodu kojarzy się natomiast z lekturą lekką, łatwą i przyjemną, choć to oczywiście ogromne uproszczenie sprawy. Poznajmy więc najlepsze projekty polskich książek w wyborze i opracowaniu wybitnego grafika i znawcy polskiego edytorstwa, Janusza Górskiego. Znajdziemy tu ponad tysiąc barwnych ilustracji najważniejszych, często przełomowych okładek, które w latach 1944-2019 podziwiać mogli polscy czytelnicy. Każdy projekt autor opatrzył stosownym omówieniem. Przebija z nich nie tylko historia edytorstwa, począwszy od końca II wojny światowej po czasy współczesne. Już pobieżny rzut oka na przytoczone przykłady zdradza wiele na temat przemian społecznych i obyczajowych, które w tym czasie miały miejsce. W swoim wyborze Janusz Górski kierował się przede wszystkim wysoką wartością artystyczną omawianych projektów. Ale książka nie ogranicza się jedynie do tych najwybitniejszych okładek. Znajdziemy tu też przykłady prac bardzo przeciętnych lub wręcz złych. Stanowią one wyraźną przeciwwagę i punkt odniesienia do tych najlepszych. Pozwalają dostrzegać to, co w dobrej okładce książki naprawdę warto docenić. Autor omawia tu poszczególne formalne i techniczne zagadnienia związane z projektowaniem kompozycji typograficznej. Przytacza rozmowy z kilkoma wybitnymi twórczyniami i twórcami, między innymi z Zofią Darowską, Władysławem Brykczyńskim i Józefem Wilkoniem. Zwieńczeniem książki jest chronologiczny przegląd najlepszych okładek polskich książek, które ukazały się w omawianym okresie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo