Gambit królowej

Tytuł oryginalny:
Queen's gambit
Autor:
Walter S. Tevis (1928-1984)
Wydawcy:
Wydawnictwo Czarne (2020)
Hanna Pustuła-Lewicka
ISBN:
978-83-8191-051-4, 978-83-8191-125-2
978-83-8191-132-0
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.5 (11 głosów)

W wieku ośmiu lat Beth Harmon trafia do sierocińca. Tam wkrótce odkrywa swoje dwie największe miłości: grę w szachy i środki odurzające. Szachów uczy się w piwnicy, pod okiem gburowatego woźnego, który szybko poznaje się na jej niezwykłym talencie. Małe zielone pigułki są podawane jej i innym maluchom, żeby w domu dziecka łatwiej było utrzymać spokój. Obie obsesje będą towarzyszyć Beth, kiedy opuści dom dziecka, przeniesie się do rodziny adopcyjnej i spróbuje zbudować dla siebie nowe życie. Wspinając się na szczyty amerykańskich, a potem światowych rankingów szachowych, będzie się równocześnie mierzyć z własnym pragnieniem samozniszczenia. Gambit królowej to przepiękna książka o samotności i przyjaźni, rywalizacji i współpracy, zagubieniu i poszukiwaniu sensu życia. [lubimyczytac.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Bohaterkę książki poznajemy jako dziecko, które zostało umieszczone w sierocińcu (lata 60-te XX wieku) • Z ciekawości, nudów a może na przekór uczy się grać w szachy. Ponieważ to lata 60-te nie jest traktowana zbyt poważnie... przecież to dziewczynka, a one jak wiadomo nie są zbyt inteligentne ... I niespodzianka, nie dość, że dziewczynka, to jeszcze inteligentna, pokonuje starszych od siebie chłopców w jakże "męską" grę... • Choć w książce są opisy partii szachowych (nie pełne, ale osoby grające w szachy na pewno będą wiedziały o co chodzi) jest to opowieść o samotności, traktowaniu kobiet jako mało inteligentne stworzenia, ale również rywalizacji kto będzie / jest lepszy, nie tylko w grze w szachy. • Zawsze wydawało mi się, że jestem osobą obdarzoną dość dużą wyobraźnią i inteligencją... • Po przeczytaniu "Gambitu królowej" przyznaję ze wstydem, zażenowaniem i nie wiem czym jeszcze (mam bardzo mieszane uczucia) że moja inteligencja i wyobraźnia w porównaniu z Beth są dość ograniczone. • Nie nauczyłam się do tej pory i już chyba nie nauczę grać w szachy. Zazdrościłam osobom, które grają w tą królewską grę. • Dzięki książce zyskałam jakieś pojęcie jak może odbyć się gra w głowach szachistów. I na pewno nie powiem już złośliwie o "refleksie szachisty".
  • Pozycja bardzo ciekawa w odbiorze,trzymająca w napięciu.Niestety ponieważ nie umiem grać w szachy opisy partii troszkę nużące
  • Wiadomo, jak Netflix się bierze za ekranizację jakiejś książki, to potem wszyscy ją czytają. Czy zawsze warto? Niekoniecznie. Tym razem jednak – jak najbardziej. Wydana w 1983 roku powieść Tevisa opisuje dorastanie i młodość Beth Harmon – jej samotność, odwagę, upór i spektakularny talent szachowy. A na to wszystko pada cień jej skłonności auto­dest­rukc­yjny­ch – uzależnienia od środków odurzających i alkoholu. Akcja książki przypada na lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte; wiadomo, że podejście do narkotyków i leków na receptę było wtedy bardziej liberalne – gdy Beth w wieku ośmiu lat trafia do sierocińca, podawanie dzieciom środków uspokajających jest na porządku dziennym. Gmbit królowej jest historią o dorastaniu i samopoznaniu, o feminizmie i kobiecej sile. I o szachach. Szczegółowe opisy gier zajmują, nie przymierzając, pół książki, ale mimo że nie mam absolutnie najmniejszego pojęcia o tej grze, to jednak opisywane emocje są tak przejmujące iż sprawiają, że nie sposób ich nie odczuwać. Ta adrenalina wciąga. Może więc nie powinno dziwić, że Beth, to złote dziecko szachów, szuka ukojenia w odrętwieniu.
  • Niezwykle wciągająca historia Beth od trudnego, samotnego dzieciństwa, odkrycie szachów po działania auto­dest­rukc­yjne­. Co zaskakuje, opisy pojedynków szachowych ani nie nudzą ani nie obciążają czytelnika, nawet jeśli o szachach ma się nikłe pojęcie. Przyznam, że po przeczytaniu tej książki aż mnie korci, żeby w końcu nauczyć się w nie grać. Książka z tych zasadniczo pozytywnych i aż się prosi o kontynuację. Polecam!
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo