Księga Tatr

Autor:
Jalu Kurek (1904-1983)
Wydawcy:
Wydawnictwo Literackie (1978-1982)
Państwowe Wydawnictwo Iskry (1955-1978)
Wydane w seriach:
Pisma Wybrane
Pisma Wybrane (Kurek J.)
Pisma Wybrane - Jalu Kurek
ISBN:
83-08-00595-0
Autotagi:
druk
książki
3.3 (3 głosy)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Nigdy nie znudzi mnie czytanie o Homerze Tatr – Janie Gąsienicy Krzeptowskim; Sabale – bohaterskim Klemensie Bachledzie; pierwszym proboszczu, dobrodzieju Zakopanego – księdzu Józefie Stolarczyku; muzykancie Bartusiu Obrochcie; rodzinie Homolacsów – właścicielach dóbr zakopiańskich; Walachach, Walczakach, Chramcach, Sieczkach, Ślimakach, Rojach, Mardułach i Tatarach. • Akcja książki Jalu Kurka rozpoczyna się w 1848 roku w zapadłej wsi, wśród twardych, spracowanych górali. Wieś liczy dopiero około trzystu lat i jest najmłodsza w okolicy. Jeszcze do niedawna nie miała ani kościoła, ani szkoły czy cmentarza. Ksiądz Stolarczyk, zesłany w tę dziką krainę, próbuje wprowadzać jakieś zasady wśród zacofanego, nieokrzesanego ludu. A pracy jest co niemiara. Górale to kłusownicy, źle się prowadzą, piją, poniewierają swymi rodzicami, nie chrzczą dzieci, zmarłych chowają bez obrządku, nie chodzą na mszę, a jeśli już przychodzą, to po to, by palić fajki w kościele. • Księga Tatr powstała na kanwie życia Klimka Bachledy, nieślubnego syna Zośki Bachledzianki z Gronika. Klimek był pierwszym polskim ratownikiem górskim, który zginął próbując ratować ludzkie życie. Ważną postacią w utworze jest także Sablik (Sabała), góral, który nie lubi gazdowania, wierny towarzysz górskich wędrówek doktora Tytusa Chałubińskiego. Jego przyjazd miał zbawienny wpływ na rozwój miasta, to on „podarował” Polakom Tatry. Śmierć „dochtora Ąłubińskiego” w 1889 roku okryła żałobą cały góralski ród, rozpaczała również Warszawa. Pięć lat później, według obrządku przodków, odszedł ostatni człowiek dawnych czasów, góral, honorowy przewodnik tatrzański, muzykant Sabała. • Ze smutkiem zbliżałam się do końca tej cudownej, tak prawdziwej lektury... • Jak dobrze, że przede mną jeszcze Księga Tatr wtóra, obejmująca lata 1910-1939, oraz inne utwory Jalu Kurka. Dla fanów zako­piań­szcz­yzny­ lektura doskonała! • Joanna Muniak • Biblioteki Kraków
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo