Hańba domowa:

rozmowy z pisarzami

Autor:
Jacek Trznadel (1930-2022) ...
Wyd. w latach:
1986 - 2011
Wydane w seriach:
Biblioteka "Kultury"
Księgozbiór Tadeusza Drewnowskiego
Lektury Szkolne (Morex)
Autotagi:
druk
historia
książki
Więcej informacji...
5.0

„Hańba”, to słowo jeszcze tak niedawno z trudem przyjmowane przez niektórych z moich rozmówców weszło do języka publicznego w Europie Wschodniej. Słuchałem, jak używają go na wiecach ludzie ze związku Sowieckiego, z Czechosłowacji, Rumunii i Niemiec Wschodnich. W Polsce tytuł mojej książki wszedł do języka jako wyrażenie pospolite, rzecz rzadka i cenne dla autora. Ta książka mówi nie tylko o wypadkach prawdziwych, jak to się zapowiada czasami na początku powieści. Prawdziwe są także imiona wszystkich osób, czasem osób o dużym wymiarze historycznym. Jacek Trznadel
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Jedna z ważniejszych pozycji traktujących o polskich literatach, którzy dali się zwieść stalinizmowi, ale tak naprawdę komunizmowi. Najlepszym rozdziałem jest wg mnie rozmowa ze Zbigniewem Herbertem, który nie tylko jasno omawia temat ale go dość dobrze wyczerpuje. No ale miał tę przewagę nad niektórymi rozmówcami autora, że był po właściwej stronie barykady. Pozycja zdecydowanie łatwiejsza niż np. Zniewolony umysł Miłosza
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Inwazja z obcej planety Byłem zahipnotyzowany Były we mnie jakby dwie osobowości Tragedia lewicujących liberałów Wypluć z siebie wszystko Czerwony system pogardy Nieśmiertelny Stalin i złowieszcze więzienie nudy Myśmy żyli w literaturze Olbrzymia czarna przestrzeń Czarodziejska góra komunizmu Wygonienie diabła Belzebubem, czyli artysta w stalinowski getcie Śnił mi się dyktator bez butów Niezrozumiały i przerażający amok lektury szkolne rozmowy z pisarzami
Autorzy:Jacek Trznadel (1930-2022) Zbigniew Kubikowski (1929-1984) Jerzy Andrzejewski (1909-1983) Wiktor Woroszylski (1927-1996) Witold Wirpsza (1918-1985) Jarosław Marek Rymkiewicz (1935-2022) Julian Stryjkowski (1905-1996) Jacek Bocheński Zbigniew Herbert (1924-1998) Marian Brandys (1912-1998) Andrzej Braun (1923-2008) Jan Józef Lipski (1926-1991) Jan Józef Szczepański (1919-2003) Jacek Łukasiewicz (1934-2021)
Lektor:Ksawery Jasieński
Wydawcy:Wydawnictwa Polskiego Związku Niewidomych (2011) Wydawnictwo Antyk - Marcin Dybowski (2006) Świat Książki (1996-1999) Zakład Nagrań i Wydawnictw ZN (1998) Agencja Wydawnicza Morex Jerzy Mostowski (1993-1997) Wydaw. Paweł Skokowski (1992-1993) Wydawnictwo Test (1990) Zakłady Wydawnicze Versus (1990) Wydawnictwo Test Zakłady Wydawnicze Versus (1990) Niezależna Oficyna Wydawnicza (1986) Instytut Literacki (1986) Antyk Marek Derewiecki Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych
Serie wydawnicze:Biblioteka "Kultury" Księgozbiór Tadeusza Drewnowskiego Lektury Szkolne (Morex)
ISBN:9788371293184 2-7168-0087-1 83-7038-000-X 83-85477-17-9 83-86510-30-7 83-89920-18-2 83-85-353-32-1 8371292186 83-865110-7 83-7083-000-X
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika historia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania publikacje popularnonaukowe reportaże wywiady zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 63 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo