Medaliony

Autor:
Zofia Nałkowska (1884-1954) ...
Wyd. w latach:
1946 - 19995
Autotagi:
druk
literatura
Więcej informacji...
4.2 (5 głosów)

Medalion to nagrobna fotografia lub płaskorzeźba upamiętniająca zmarłego. Utwory zebrane w cyklu Nałkowskiej mają charakter podobny do tych drobnych fragmentów naszej kultury, elementów tanatologii. Niczym miniaturowe szkice lub rzeźby wykute w kamieniach nagrobnych, opowiadania te są portretami ofiar wojny. Są to portrety – symbole, ponieważ mimo swej jednostkowości mówią o tragizmie wielkiej masy ludzi. Literackie medaliony Nałkowskiej upamiętniają czas wojny w żywym właściwie mówieniu ofiar. Chodzi o to, że rzeczywistość zamknięta w tekstach Medalionów jest rzeczywistością minioną: wojna się skończyła, ludzie, rozmawiający wtedy z Nałkowską, także odeszli, jak i sama autorka. Ale gdy wraca się do kart opowiadań, tak jak przechodzi się pomiędzy grobami, postaci tu napotkane mówią wciąż w czasie teraźniejszym. Słuchamy ich losów jakby nagranych na taśmę, tak jak niegdyś Nałkowska słuchała tych historii bezpośrednio. Jest to możliwe także dzięki owej metodzie pisarskiej autorki, niewątpliwie metodzie artystycznej – poprzez skrót, wybór faktów, komentarzy oraz niewidoczną warstwę jej autorskiego głosu. Krytycy zauważają tu rozwarstwienie: zewnętrzna surowość i rzeczowość kryją głębię emocji: szok, zdziwienie, wzruszenie, kategoryczny sprzeciw czy rozpacz. Medaliony są jednym z wielu głosów, świadczących o „czasie pogardy”, „czasie apokalipsy”. Książka Nałkowskiej wyraża tę prawdę o człowieku, którą niezmiernie trudno jest wyrazić, bo jest to prawda o pokładach zautomatyzowanej obojętności, drzemiących w człowieku; obojętności na to, co ludzkie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Niezwykle rzetelny i wstrząsający obraz holocaustu. Co tu dużo mówić - tak napisanych pozycji, z realnymi wydarzeniami i postaciami nie jest zbyt wiele.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:opowiadania Profesor Spanner Dno Kobieta cmentarna Dwojra Zielona Przy torze kolejowym Wiza Medaliony / Kama Człowiek jest mocny Księga o przyjaciołach, Między zwierzętami Dorośli i dzieci w Oświęcimiu
Autorzy:Zofia Nałkowska (1884-1954) Piotr Kozera Michał Sprusiński (1940-1981) Jan Samuel Miklaszewski (1907-1982) Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik Wydawnictwo Greg
Ilustracje:Piotr Kozera Michał Sprusiński (1940-1981) Jan Samuel Miklaszewski (1907-1982) Stanisław Ożóg Jonasz Porywczy
Przedmowa:Michał Sprusiński (1940-1981)
Posłowie:Michał Sprusiński (1940-1981)
Opracowanie:Katarzyna Duda-Kaptur Jerzy Polanicki
Lektor:Mira Morawska (1920-2001)
Wydawcy:Wydawnictwo Kama Jolanta Urban (1985-19995) Wydawnictwo Greg (2011-2016) Wydawnictwo Siedmioróg (2000-2015) Krajowa Agencja Wydawnicza (1974-2012) IBUK Libra (2009) Legimi (2009) Wydawnictwo Zielona Sowa (2002-2009) Wydawnictwo Sara (1990-2004) Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik (1946-2004) Wydawnictwo Literatura (1998) Werset (1996) Państwowy Instytut Wydawniczy (1995) Wydawnictwo Poznańskie (1973-1994) Edition 2000 (1993) Agencja Wydawnicza Morex Jerzy Mostowski (1983-1993) Dom Książki (1991-1992) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1988)
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Arcydzieła Literatury Polskiej Biblioteka Lektur Szkolnych Narodowa Biblioteka Literacka Biblioteka Lektur Szkolnych - Czytelnik Biblioteka Literatury XXX-lecia Lektura - Siedmioróg Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych Dzieła Lektura dla Szkół Średnich Polska literatura współczesna Kolekcja Prozy Polskiej XX Wieku Lektura Lektury Szkolne - Sara 1 Arcydzieła Literatury Polskiej - Zielona Sowa Lektury Szkolne - "Morex" Narodowa Biblioteka Literacka - Siedmioróg Polska literatura współczesna - Siedmioróg
ISBN:83-03-02355-1 83-06-02481-8 83-07-01282-1 83-07-01770-X 83-210-0459-8 83-7254-577-4 83-7297-499-3 83-7389-993-6 83-85837-02-7 83-85904-10-7 83-86235-06-3 83-86754-37-0 83-87080-59-4 83-71-62-784-X 978-83-7254-371-4 978-83-7297-706-9 978-83-7389-706-9 978-83-7435-537-7 978-83-7517-288-1 978-83-7517-296-6 978-83-7568-572-5 978-83-7623-036-8 978-83-7895-212-1 83725453712 83-870859-4 83-21-0459-8 83-86235-6-3 83-87-8059-4 82-210-0459-8 83-210-1459-8 83-7245-371-2 83-7254-571-2 83-7297-498-3 83-7389-933-6 83-7435-537-7 83-86235-03-3 978-83-751-288-1 978-83-7292-706-9 978-83-7294-499-0
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika historia kasety magnetofonowe książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana nagrania opowiadania podręczniki powieści proza reprodukcje szkoły średnie zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 385 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo