Alan Cole nie tańczy

Tytuł oryginalny:
Alan Cole doesn't dance
Autor:
Eric Bell
Tłumacz:
Michał Zacharzewski
Wydawcy:
YA (2020)
Legimi (2020)
Grupa Wydawnicza Foksal (2018)
ISBN:
978-83-280-7107-0, 978-83-280-7900-7
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.0 (2 głosy)

Kontynuacja głośnej powieści Alan Cole nie jest tchórzem!

Po ujawnieniu orientacji seksualnej w szkole Alan jest wciąż prześladowany przez swojego największego wroga – Rona. Może jednak liczyć na wsparcie oddanych przyjaciół – Zacka i Madisona. Niestety wciąż nie zdobył się na odwagę, aby wyjawić prawdę o sobie rodzicom. Odważnie stawia więc czoła wszelkim niepowodzeniom i nieśmiało marzy, aby rozwijać się artystycznie. Ku jego zaskoczeniu staje przed szansą wzięcia udziału w prestiżowym kursie malarstwa. Tyle że w zamian za spełnienie tego marzenia, apodyktyczny ojciec chce, aby syn zabrał na szkolną potańcówkę córkę jego szefa. Dla Alana to koszmar, nie dość, że ma dwie lewe nogi, nie lubi dziewczyn, to jeszcze zdecydowanie wolałby poświęcić swój czas na rozwijanie znajomości z nowym chłopakiem w szkole. Paradoksalnie postawienie pierwszego kroku na parkiecie może okazać się również pierwszym krokiem do pełnej samoakceptacji.

To opowiedziana z humorem opowieść o przyjaźni, rodzinie i różnych obliczach odwagi.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka ta to drugi tom opowieści o dwunastoletnim Alanie, amerykańskim uczniu, który ujawnia swoją odmienną orientację seksualną. Tak Alan jest gejem i jest tego pewien już w tak młodym wieku. • Jego wielki coming out miał miejsce w części pierwszej, jednak jeśli jej nie znacie nic nie stoi na przeszkodzie abyście poznali Alana dopiero teraz. Warto już na wstępie dodać, że o orientacji Alana wiedzą wszyscy w szkole, ale nie mają o niej pojęcia jego rodzice. • Alan posiada także uzdolnienia artystyczne jednak boi się pokazywać na zewnątrz swoje prace. Z jednej strony nastolatek wykazuje się odwagą (np. podczas ogłaszania, że jest gejem przed całą szkołą), z drugiej jest pełen obaw i rezerwy (nie pokazuje swojego kreprojektu, boi się zapisać na warsztaty artystyczne czy przeciwstawić ojcu). Alan jednak powoli, krok po kroku zwalcza swoje lęki i stara się uporać ze strachem. • Codzienność nastolatka nie jest jednak tak bardzo różowa. Wprawdzie stoją za nim przyjaciele i brat (choć ten w zasadzie od niedawna), to jednak spotyka go też wiele szykan i agresji ze strony uczniów. Alan jest przezywany, odsuwany, a w pewnym momencie zostaje nawet pobity. • W domu nie jest wcale lepiej. Jego apodyktyczny ojciec narzuca synowi swoje zdanie i poglądy, trochę z powodu własnych przekonań, trochę z niewiedzy. Ojciec Alana po jego pobiciu oczekuje, że syn zamiast na warsztaty artystyczne (o których marzy) zapisze się na lekcje sztuk walki (w końcu musi się nauczyć bić). Ponadto wywiera na syny obietnicę, że na zbliżające się Zimowe balety zaprosi on córkę szefa - na co Alan nie ma najmniejszej ochoty. • W otoczeniu chłopaka pojawia się również nowy uczeń - Odin, który początkowo odbierany jest nieco negatywnie, ale finalnie okaże się bardzo znaczącym bohaterem. A uczestnicy Zimowych Baletów będą świadkami kolejnej, odważnej decyzji w życiu nastolatka. • Książka skierowana jest do nastolatków właśnie. Osadzona głównie w szkole fabuła moim zdaniem dobrze trafi do młodego czytelnika. Nieco przejaskrawione sceny z dużą dawką humoru stawiają nacisk na zastanowienie się nad zagadnieniem tolerancji. Tolerancji, akceptacji i reagowania na odmienność drugiego człowieka, niekoniecznie tylko w aspekcie orientacji seksualnych. Ta z pozoru lekka lektura niesie ze sobą wartościowy przekaz. I choć uważam, że główny bohater jest nieco zbyt młody na tak śmiałe deklaracje odnośnie własnej seksualności i nie bardzo jestem w stanie uwierzyć, że informacja o której wie cała szkoła nie trafiła do jego rodziców, to myślę że warto podsunąć tę pozycję nastolatkom :)
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo