Eden

Autor:
Stanisław Lem (1921-2006)
Wyd. w latach:
1959 - 11968
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
3.7 (6 głosów)

Napisany w 1958 roku Eden otwiera epokę dojrzałej twórczości science fiction Lema. Co zatem sprawia, że powieść nadal czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem? Z pewnością niezwykła wyobraźnia autora, który tworzy zmysłowe, bogate wizje planetarnej natury i kultury, a zarazem umiejętnie dozuje napięcie, pozwalając tajemnicom Edenu odsłaniać się stopniowo, z dramatycznym napięciem. Polityczne porządki na planecie przypominają czytelnikom wizje Orwella, ale ważniejszy jest tam sceptycyzm co do szans wzajemnego poznania: już sama odmienność stosowanych technologii sprawia, że przybysze i miejscowi do końca nie potrafią się porozumieć.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Moja ocena: 8/10 Książka trzymała w napięciu, • jednocześnie fabuła bardzo smutna, mroczna, szara... • dająca do myślenia niczym "Stalker" z 1979 roku. • warto przeczytać.
  • Lem... Lem.... • Z jego książką mam pierwszy raz styczność i przyznam szczerze, że nie czuję się porwana. Porwana pewnie tak, z ziemi, bo fabuła osadzona jest na jakiejś planecie, ale żeby mnie to porwało duchowo, to raczej nie. Na poczatku bardzo mi się "Eden" podobał. Do setnej strony mniej więcej. Opisy, plastyczność obrazów, pustyni, kwiatów-drzew, które zadziwiały reakcjami i niewiarygodne miejsca oderwane od rzeczywistości. Do tego trzeba było mieć niesamowicie wręcz wybujałą wyobraźnię. To jakby mini wersja "Diuny" z 1956 roku jednak nazwana "Eden".. • Jednak po setnej stronie mój entuzjazm znacznie opadł, do tego stopnia, że czytałam fragmentami (które i tak męczyły i nużyły), by dawkować sobie ową tyradę fantastyki. • Wiele tu przerysowań, niemożliwości i absurdów. Powietrzem na zewnątrz można normalnie oddychać, wyprawa poznawcza planety sprzyja znalezieniu wody zdatnej do picia, można przeżyć o własnym wikcie... A do wyżywienia i napojenia jest sześciu bezimiennych (z wyjątkiem Inżyniera Henryka) astronautów z Ziemi. Wylądowali, zaryli w ziemię, zniszczyli swoją rakietę. Zaczynają więc organizować wyprawy poza bezpieczne blachy pojazdu, czasem dzielą się na grupy i osobno eksplorują teren, by potem rozmawiać o swych odkryciach i planach na przyszłość. I owe rozmowy oraz opisy świata planetarnego są tak rozciągnięte i tak rozwleczone, że zdajesz sobie sprawę, że osiemdziesiąt stron nic się nie dzieje, tylko dialogi i analizy i nic nie idzie do przodu. Brak akcji. Tracisz zainteresowanie i ksiązką i światem kosmicznym i już jest ci nawet obojętne jak wyglądają owe "ludziki" z ufo. • Potwierdza się jednak powiedzenie, że nie każde miejsce człowiek zagarnie dla siebie. I basta. I niech tak zostanie.
  • Mistrzostwo polskiej fantastyki naukowej. Rakieta z Ziemi rozbija się na nieznanej nikomu planecie. Próbując przywrócić pojazd do działania ruszają by zbadać planetę. Odnajdują stworzenia żyjące w ciągłym strachu i mnóstwo grobów. Co spowodował upadek tej cywilizacji? • Napisana perfekcyjnym językiem powieść o dość ciekawej fabule (choć momentami ciężko ją czytać) zaciekawi każdego wielbiciela Sci-Fi. Polecam.
  • Mistrz polskiej SF o problemach pierwszego kontaktu i rozumienia innej cywilizacji. Ziemski statek rozbija się na planecie Eden. Kosmonauci spotykają na niej dziwną rasę żyjących w symbiozie stworzeń. Gdy dowiadująją się o totalitarnej formie rządów na planecie stają przed dylematem czy ingerować i pomóc wprowadzić im zmiany czy odlecieć pozostawiając ich samym sobie. Polecam.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Karolus
Opis
Autor:Stanisław Lem (1921-2006)
Posłowie:Jerzy Jarzębski
Wydawcy:Państwowe Wydawnictwo Iskry (1973-11968) Agora (2008) Wydawnictwo Literackie (1959-2003) Interart (1995) Iskry (1959-1977)
Serie wydawnicze:Dzieła Biblioteka Literatury XXX-lecia Fantastyka, Przygoda Biblioteka Gazety Wyborczej Biblioteka Literatury XXX-lecia - Państwowe Wydawnictwo Iskry Dzieła - Stanisław Lem Seria Kieszkonkowa Iskier
ISBN:83-08-01292-2 83-08-03433-0 83-207-0078-7 83-7060-281-9 83-7060-285-1 978-83-7552-400-0 978-83-7552-410-9 83-08-012292-2
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk epika fantastyka książki literatura literatura piękna powieści proza science fiction zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 44 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo