No pasa nada!:

Nic się nie dzieje

Autor:
Beata Kowalik
Wyd. w latach:
2019 - 2020
ISBN:
978-83-66436-65-7, 978-83-66520-09-7
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
Więcej informacji...
4.3 (3 głosy)

Prawdziwe historie współczesnych mujeres. Kobiece oblicze męskiego świata Meksyku.

Llorona, Malinche, Guadalupe. Szalona – zdrajczyni – święta.

Prawdziwy macho szanuje jedynie Matkę Boską z Guadalupe. Reszta kobiet to zdrajczynie lub szalone. Zwłaszcza te, które mają odwagę mówić swoim głosem. Pozostałe udają, że nic się nie dzieje.

Beata Kowalik w swoim reportażu ujawnia historie kobiet poznanych w Meksyku. W wioskach, domach, niebezpiecznych dzielnicach. Przy pracy, w czasie fiesty, w osamotnieniu. Z niezwykłą wnikliwością opowiada o współczesnych niewolnicach bez przywilejów, które od pokoleń muszą mierzyć się z wszechobecną przemocą, maczyzmem i bezprawiem.

Słowo od Autorki:

__

„To nowe baśnie z odległej krainy. Wciąż żyją w niej białe damy straszące na cmentarzach, złe macochy zamykają kopciuszki w domach, czarownice rzucają uroki, a ludzie z łatwością zmieniają się w psy lub indyki. Są i naiwne czerwone kapturki, i bardzo zdeprawowani policjanci, podstępne matki chrzestne oraz szaleni wizjonerzy, którzy za cenę życia wyjaśniają skrywane tajemnice”.

__

Beata Kowalik – filolożka, dziennikarka, reporterka. Jej teksty ukazywały się między innymi na łamach „Tygodnika Powszechnego”. Od ponad dziesięciu lat podróżuje z rodziną po świecie. Pisząc o Meksyku, w którym mieszkała kilka lat, nie boi się poruszać trudnych tematów – wojny narkotykowej, prostytucji nieletnich, miażdżącej biedy czy łamania praw człowieka. Jednocześnie stara się przedstawić nieustępliwą i prawdziwą sylwetkę meksykańskiej kobiety, która żyje w skrajnie trudnych warunkach.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Beata Kowalik przedstawia historie kilkunastu kobiet poznanych w czasie pobytu w Meksyku - wiejskich gospodyń, aktywistek, uzdrowicielek, prostytutek, emigrantek, tran­ssek­sual­iste­k, akuszerek. Bohaterki pochodzące z różnych środowisk otwierają się przed rozmówczynią i ukazują obraz Meksyku, który szokuje czytelnika przy­zwyc­zajo­nego­ do siest, tanecznej zabawy oraz kipiącego barwami święta zmarłych. Meksykanki są bowiem całkowicie podporządkowane mężczyznom. Przez nadal dominujący kult „machismo” ojcowie, mężowie i obcy traktują je jak towar: sprzedają za bydło domowe, biją czy wykorzystują seksualnie. W obliczu powszechnego przyzwolenia na przemoc i bezradności państwa, kobiety mogą powtarzać: „asi es” - tak już jest. Są jednak takie, które decydują się na bunt, nierzadko narażając swoje bezpieczeństwo i otrzymując łatkę „malinche” – zdrajczyni. Przeżycia bohaterek przerażają, ale jednocześnie ukazują niezwykłą odwagę, determinację i poczucie siostrzanej równości. Książka ukazuje losy kobiet na tle intrygującej historii indiańskich wierzeń, religii oraz obyczajowości meksykańskiej.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Beata Kowalik
Wydawcy:Wydawnictwo Kobiece Łukasz Kierus (2020) Legimi (2020) ebookpoint BIBLIO (2020) Mova - Wydawnictwo Kobiece Łukasz Kierus (2020) Wydawnictwo Mova (2019-2020) IBUK Libra (2019)
ISBN:978-83-66436-65-7 978-83-66520-09-7
Autotagi:biografie biografie zbiorowe dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana reportaże sprawozdania zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 4 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo