Dzika kaczka:

dramat w pięciu aktach

Tytuł oryginalny:
Vildanden
Tłumacz:
Jacek Frühling (1892-1976)
Autor:
Henrik Ibsen (1828-1906) ...
Przedmowa:
Józef Giebułtowicz (1915-1968) ...
Wyd. w latach:
1958 - 2015
Autotagi:
druk
literatura
Więcej informacji...
5.0

"Dzika kaczka" to najbardziej wstrząsająca i najbardziej pesymistyczna sztuka Ibsena. Autor przemawia nie ustami apostoła prawdy Gregersa Werlego, ale właśnie doktora Rellinga, postaci pozornie epizodycznej, która w końcowej scenie wygłasza pełne mizantropii credo: "Życie byłoby wcale nie najgorsze, gdyby nam tylko oszczędzono tych kochanych wierzycieli, którzy nachodzą nasze skromne mieszkania prezentując postulaty ideowe". Do doktora Rellinga należy ostatnie słowo, jego praktyczna filozofia życiowa zostaje potwierdzona i przypieczętowana tragicznym losem Jadwini. Ibsen wydaje się gorzko kpić w tym dramacie ze swych poprzednich ideałów, z tych - jakże mu dotychczach bliskich - fanatyków prawdy w rodzaju pastora Branda lub doktora Stockmanna. (Fragment wstępu).
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:dramat w 5 aktach dramat w pięciu aktach
Tłumacz:Jacek Frühling (1892-1976)
Autorzy:Henrik Ibsen (1828-1906) Jacek Frühling (1892-1976)
Przedmowa:Józef Giebułtowicz (1915-1968) Józef Rurawski
Wstęp:Józef Giebułtowicz (1915-1968) Józef Rurawski Józef Giełbutowicz
Adaptacja:Józef Giebułtowicz (1915-1968)
Opracowanie:Józef Giebułtowicz (1915-1968)
Wydawcy:Wydawnictwo Siedmioróg (1977-2015) Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe Siedmioróg (2003-2012) Wydawnictwo KAMA (1994-1995) Zysk i Spółka Wydawnictwo (1984-1994) Wydawnictwo Poznańskie (1985-1988) Państwowy Instytut Wydawniczy (1958-1985)
Serie wydawnicze:Lektury dla Każdego Lektury z Opracowaniem Klasyka Literatury Światowej Lektury Szkolne Klasycy - Siedmioróg Lektury dla Każdego - Siedmioróg Klasycy Lektury Szkolne - Zysk i S-ka z opracowaniem dla uczniów i nauczycieli Seria Kieszonkowa
ISBN:83-06-01089-2 83-210-0775-9 83-7162-154-X 83-7162-530-8 83-85959-16-5 83-86211-90-3 83-86235-03-9 978-83-7568-544-2 83-86211-09-3 83-86256-03-9 83-86959-16-5
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne dramat druk epika książki literatura literatura piękna powieści zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 69 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo