Zapiski syna tego kraju

Tytuł oryginalny:
Notes of a native son
Autor:
James Baldwin (1924-1987)
Tłumacz:
Mikołaj Denderski
Wyd. w latach:
2019 - 2021
ISBN:
978-83-66147-04-1, 978-83-66147-73-7
978-83-66147-78-2
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
Więcej informacji...
5.0

Drugie wydanie głośnego tomu esejów wybitnego amerykańskiego pisarza i działacza na rzecz praw obywatelskich. Znajdziemy tu jego szkice poświęcone afroamerykańskiej literaturze i kinematografii oraz głębokie, przejmujące eseje, w których w wyjątkowy sposób łączył zapis osobistego doświadczenia z refleksjami na temat polityki, amerykańskiego i europejskiego społeczeństwa, naznaczonych piętnem niewolnictwa i apartheidu relacji między czarnymi i białymi. Pisząc o śmierci cierpiącego na demencję ojca, Baldwin opowiada równocześnie o zamieszkach w Harlemie w 1943 roku, sprawozdanie z pobytu w więzieniu prowadzi go do pytania o francuską kolonizację, kronika podróży grupy muzyków do Atlanty pozwala opisać systemowy rasizm i paternalizm polityków, którzy infantylizują czarną społeczność. Wiele z tych esejów trafiło do kanonu literatury XX wieku i stało się punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń pisarek i pisarzy. Siła i piękno głosu Baldwina wciąż poruszają.
Wydarzenia związane ze śmiercią George'a Floyda i ruchem Black Lives Matter zaktualizowały tę pisaną w latach 50. książkę.
Justyna Sobolewska, Polityka
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • James Baldwin to amerykański prozaik, którego dzieła stały się kanonem literatury afroamerykańskiej. Jego eseje to intelektualne wyzwanie, język pełen ironii i głębokich przemyśleń oraz treść zachwycająca • trudną tematyką i trafnością. Książka Zapiski syna tego kraju składa • się m.in. z: autobiografi cznego i autoironicznego wstępu, opisu zakłamania sztuki podejmującej wyzwolicielską kwestię czarnych oraz przedstawienia sytuacji czarnoskórych w Stanach Zjednoczonych i Europie. W eseju Zapiski autobiograficzne Baldwin czaruje nas swoim poczuciem humoru. Przewrotność autora widać wyraźnie, kiedy oznajmia, że nie ceni ludzi, którzy lubią go ze względu na kolor skóry, jak również nie przepada za tymi, którzy z tego samego powodu go nie akceptują.W kolejnych esejach Baldwin udowadnia, że sztuka protestu w niczym nie przyczynia się do rozwiązania problemu sytuacji czarnych. Historia zniewolenia czarnoskórych jest okrutna, ale to część amerykańskiego dziedzictwa. Przedstawiając ich sytuację w Europie, Baldwin skupia się głównie na Francji, gdyż tutaj mieszkał przez kilka lat. Zapiski syna tego kraju to esej majstersztyk, Baldwin opisuje w nim dzień śmierci ojca. W kilka godzin po zgonie narodziła się jego najmłodsza siostra. Na pogrzeb autor poszedł pijany, a wieczorem, kiedy świętował swoje urodziny, był świadkiem wybuchu zamieszek rasowych w Harlemie. Nienawiść, którą żywił do ojca, przerodziła się • w poczucie dogłębnej straty. Zrozumiał, że należy pogodzić się z okrutnością życia, ale jednocześnie trzeba zwalczać jego marność. • Konkluzja autora, odniesiona w szczególności do społeczeństwa amerykańskiego, to stwierdzenie, że czarny stanowi część tego narodu i jego historii, a świat nie jest wyłącznie biały. Odwaga Baldwina – godna podziwu, z kolei jego warsztat pisarski – godny zachwytu. • Paweł Czachor
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:James Baldwin (1924-1987)
Tłumacz:Mikołaj Denderski
Wydawcy:IBUK Libra (2021) ebookpoint BIBLIO (2021) Wydawnictwo Karakter (2019-2021) Legimi (2019-2021) NASBI (2019-2020)
ISBN:978-83-66147-04-1 978-83-66147-73-7 978-83-66147-78-2
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika eseje książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 13 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo