Władcy jedzenia:

jak przemysł spożywczy niszczy planetę

Tytuł oryginalny:
Signori del cibo
Autor:
Stefano Liberti
Lektor:
Robert Mazurkiewicz
Tłumacz:
Ewa Nicewicz-Staszowska
Wydawcy:
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym LARIX (2012-2020)
Wydawnictwo Agora (2019)
Wydane w seriach:
Czytak Larix
ISBN:
978-83-268-2836-2, 978-83-268-2899-7
978-83-268-2900-0
Autotagi:
audiobooki
literatura faktu, eseje, publicystyka
sprawozdania
4.3 (3 głosy)

Jedzenie na naszym talerzu to ostatnie ogniwo globalnego systemu produkcji żywności, który prowadzi wprost do zagłady Ziemi. Warto być tego świadomym wybierając się do supermarketu. Zmowa koncernów spożywczych i finansistów doprowadziła do powstania firm-szarańczy, które produkują żywność na masową skalę, jak najmniejszym możliwym kosztem. Jedynym ich celem są szybkie zyski. Rabują zasoby naturalne, aż do całkowitego ich wyczerpania. Zniszczywszy jedno miejsce przenoszą się gdzie indziej, dokładnie tak, jak robi to stado szarańczy. Liberti śledzi największych producentów wieprzowiny - najczęściej spożywanego mięsa; soi - najbardziej poszukiwanego warzywa strączkowego; tuńczyka w puszce - drugiego (po krewetkach) najczęściej sprzedawanego produktu pochodzenia morskiego oraz koncentratu pomidorowego, wyrobu z najpopularniejszego na świecie warzywa. Te produkty stanowią podstawę diety większości światowej populacji, a zarazem przyczynę największych szkód wyrządzanych Ziemi przez przemysł spożywczy. Dziennikarz ostrzega: obecny system żywieniowy jest nie do utrzymania. Pora poważnie się zastanowić, co dalej. Stefano Liberti - nagradzany dziennikarz i producent filmowy. Współpracuje m.in. z "Internazionale", "Le Monde Diplomatique", "El Pais" czy "Al. Jazeera English". W 2008 r. wydał książkę "Na południe od Lampeduzy", której przyznano nagrodę "Indro Montanelli". W 2011 napisał "Land grabbing. Journeys into the new colonialism", która została przetłumaczona na angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, koreański oraz chiński. Jest reżyserem filmów "The hell of child-wizards", "Closed sea" (wraz z Andreą Segre), "Container 158" (z Enrico Parentiego), "Soyalism" (również z Parentim). [lubimyczytac.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Super reportaż o tym co jemy skąd są produkty co oznacza dominacja koncernów żywieniowym w naszym życiu. Teraz przyglądam się częściej pochodzeniu produktu zanim włożę do koszyka. Mało tego, coraz bardziej zastanawiam co mogę zrobić żeby nie niszczyć środowiska przemysłowa hodowlą . Daje do myślenia i zastanowienia się . Polecam
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo