Rok, w którym nauczyłam się kłamać

Tytuł oryginalny:
Wolf hollow
Autor:
Lauren Wolk
Tłumacz:
Sebastian Musielak ...
Wydawca:
Wydawnictwo Dwie Siostry (2019-2022)
ISBN:
978-83-8150-036-4, 978-83-8150-313-6
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.0

Wielokrotnie nagradzana poruszająca powieść dla młodzieży o złu, fałszywym oskarżeniu i samotnej walce w obronie sprawiedliwości, porównywana ze słynnym „Zabić drozda” Harper Lee. Chciałam, żeby Betty wróciła tam, skąd przyjechała. Chciałam, żeby to się wszystko nagle odstało. Chciałam być tą Annabelle, którą byłam dawniej. Jesienią 1943 roku spokojny świat pensylwańskiej wsi, gdzie wojna jest tylko dalekim echem, przestaje być dla Annabelle bezpiecznym miejscem. Pewnego ranka w szkole pojawia się nowa uczennica, brutalna i złośliwa Betty. Ofiarą jej prześladowania i intryg staje się nie tylko Annabelle, ale też włóczęga i dziwak Toby, który jest weteranem wojennym i jej przyjacielem. A gdy ma się dwanaście lat, nie jest łatwo stawić czoła złu, które nagle czai się tak blisko… "Rok, w którym nauczyłam się kłamać" to poruszająca powieść o konfrontacji ze złem i uprzedzeniami.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Świetna książka dla młodzieży, uważam, że powinna być wpisana na listę lektur. Wartościowa, zadająca pytania, pełna emocji i tych dobrych i tych złych, a przede wszystkim mądra. Polecam bardzo.
  • Arystotelesowi przypisuje się myśl, że człowiek jest istotą społeczną. Sentencja ta jednak ma rozwinięcie, że ten, kto nie żyje w społeczeństwie, jest bestią. Społeczność rolniczego miasteczka w Pensylwanii poznajemy za sprawą opowieści Annabelle. Rezolutna dziewczynka przyjaźni się z Tobym – człowiekiem, którego społeczność odrzuca, uważa za odmieńca, bo ten wybiera inny sposób na życie. Jego umiłowanie wolności nie spotyka się ze zrozumieniem ze strony mieszkańców. Jedynie Annabelle i jej rodzina zdają się akceptować tego miłującego przyrodę włóczykija. Wrażliwa na krzywdę innych Annabelle sama boryka się z brakiem akceptacji w szkole. Pojawienie się Betty – szkolnej dręczycielki – burzy harmonijne życie Annabell. Toby stara się czuwać nad dziewczynką, pilnując ją z ukrycia. Do czasu gdy zło wyrządzane przez Betty wywołuje lawinę nieoczekiwanych, wstrząsających wydarzeń, a ostrze oskarżeń kieruje się w stronę Toby’ego. Dla mieszkańców staje się bestią, którą należy schwytać, by przywrócić upragniony dla społeczności spokój. Życie miasteczka musi toczyć się według ustalonych reguł. Annabelle jest w centrum wydarzeń i podejmuje heroiczne wysiłki, by uchronić Toby’ego przed fałszywymi oskarżeniami rzucanymi przez Betty i niechybną karą. Dotąd prawdomówna, musi nauczyć się kłamać. Powieść Lauren Wolk podejmuje temat społecznego wykluczenia, stawia pytania o granice tolerancji, definicję normalności. To wciągająca i niezwykle poruszająca historia o ferowaniu pochopnych wyroków i pojęciu zła, którego korzenie zdają się sięgać doznanych w życiu krzywd. • Ewa Cywińska • Biblioteka Kraków
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Lauren Wolk
Tłumaczenie:Sebastian Musielak Jadwiga Jędryas
Wydawca:Wydawnictwo Dwie Siostry (2019-2022)
ISBN:978-83-8150-036-4 978-83-8150-313-6
Autotagi:beletrystyka druk epika książki literatura literatura piękna powieści proza rodzina
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 10 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo