Moje przyjaciółki z Ravensbrück

Autor:
Magdalena Knedler
Wydawcy:
Mando - Wydawnictwo WAM (2019-2022)
Legimi (2019)
Wydane w seriach:
WielkieLitery.pl
ISBN:
978-83-277-1681-1, 978-83-277-2153-2
978-83-277-3035-0
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
3.2 (5 głosów)

W świecie, gdzie śmierć wydaje się nadzieją, ocalić może tylko przyjaźń

W otoczonym drutem kolczastym obozie zagłady zawiązuje się kobieca więź. Trwalsza od obozowych murów. Silniejsza od brutalnych uderzeń. Maria, Sabina, Bente i Helga – każda z nich trafiła do KL Ravensbrϋck z innego powodu. Każda była inna.

Powieść inspirowana prawdziwymi świadectwami byłych więźniarek.

Młoda autorka znajduje przed drzwiami swojego domu rękopis, który zupełnie zmienia jej życie. Za wszelką cenę postanawia się dowiedzieć, kim były przyjaciółki z Ravensbrϋck.

Książka zawiera wiersze Grażyny Chrostowskiej – polskiej poetki, która 18 kwietnia 1942 roku została rozstrzelana w Ravensbrück razem z dwunastoma innymi kobietami.

W każdej z tych historii starałam się odszukać losy mojej mamy. Dlaczego Jej nie pytałam, kiedy żyła? (…) Czytając kolejne rozdziały, znowu słyszałam głosy Jej obozowych przyjaciółek – Zosi Meres, Stachy Kumalowej: „pamiętasz, jak Binz biła”, „a w szwalni, na nocnej zmianie trzeba było się pilnować przed zaśnięciem, bo Binder niemiłosiernie tłukł, gdzie popadło”.Elżbieta Kuta, Stowarzyszenie „Rodzina Więźniarek Niemieckiego Obozu Koncentracyjnego Ravensbrϋck”

Magda Knedler - autorka trzynastu powieści. Dwukrotnie nominowana do nagrody WARTO, laureatka nagrody EMOCJE przyznawanej przez Radio Wrocław Kultura za „powieści, które dowodzą, że gatunkowa wszechstronność i pisarska pracowitość idą w parze z wysoką jakością literacką”.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Zdecydowałam się przeczytać tę książkę gdyż słyszałam o niej same zachwyty, niestety moim zdaniem te zachwyty były na wyrost. Książka nudna, ciągnie się niemiłosiernie, nic w niej ciekawego, jak dla mnie szkoda czasu. Przeczytałam wiele literatury obozowej, ta pozycja niestety mnie nie zaciekawiła, takie czytadło.
  • Absolutnie cudowna. Bohaterki stają się naszymi przyjaciółkami,martwimy się o nie, placzemy nad ich losem, nad cierpieniem, bólem. Chcemy je wspierać i dodać sił by wytrwały w tych strasznych czasach. Jedna z najlepszych książek jake czytałam o tej tematyce. Polecam.
  • Na książkę natknęłam się przypadkiem w hotelu na wakacjach ... I wciągnęła mnie, choć temat niewakacyjny, a ponadto myślałam że już przeze mnie przerobiony ładnych kilkanaście lat temu... Ale jednak nie, zawsze można spotkać się z nowym spojrzeniem na sprawę obozów i wojny w ogóle ..... Cztery gwiazdki, ponieważ czuję niedosyt, brak zakończenia historii, tak jakby autorka chciała tylko musnąć temat. Choć czyta się bardzo dobrze to wątek pisarki i jej siostry mógłby np. w jakimś stopniu nawiązywać do kobiet - przyjaciółek z Ravensbruck...
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo