Logopedia:

wybrane aspekty historii, teorii i praktyki

Redakcja:
Stanisław Milewski (1931-2013)
Katarzyna Kaczorowska-Bray
Autor:
Ewa Bartczak
Wydawca:
Harmonia Universalis (2012)
Wydane w seriach:
Logopedia XXI Wieku
ISBN:
978-83-7744-017-9
Autotagi:
druk
książki

Część 1. Historia logopedii; Rozdział 1: Stanisław Milewski - Trzydzieści lat kształcenia logopedów w Uniwersytecie Gdańskim; Rozdział 2: Danuta Emiluta- Rozya - Historia logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; Rozdział 3: Ewa Hartman, Urszula Bartosiewicz - Interdyscyplinarność logopedii – szkoła wrocławska; Część 2: Teoria logopedii; Rozdział 4: Stanisław Grabias - O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania; 4.1. Przedmiot logopedii. Trudności w ustlaniu jego zakresu; 4.2. Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach mowy; 4.3. Profilaktyka logopedyczna; 4.4. Zaburzenia mowy; 4.5. Procedury prognostyczne a typologia zaburzeń mowy; 4.6. Diagnozowanie logopedyczne; 4.7. Diagnozowanie czynności poznawczych; 4.8. Diagnozowanie przekazu. Realizacja intencji; 4.9. Deskrypcja i interpretacja w diagnozowaniu logopedycznym; 4.10. Terapia; Rozdział 5: Maria Kielar-Turska - Sprawności językowe i komunikacyjne a inne funkcje psychiczne; 5.1. Funkcje zarządzające a sprawności językowe i komunikacyjne; 5.2. Sprawności językowe i komunikacyjne a rozumienie fałszywych przekonań; 5.3. Sprawności komunikacyjne a aktywność twórcza; 5.4. Pozycja społeczna w grupie rówieśniczej a sprawności komunikacyjne; 5.5. Podsumowanie; Rozdział 6: Edward Łuczyński - Gramatyka a logopedia; 6.21. Relacje między gramatyką a logopedią; 6.2. Zakres pojęcia „gramatyka” w językoznawstwie; 6.3. Termin „logopedia” w teorii logopedycznej; 6.4. Proponowane rozumienie terminu „logopedia”; 6.5. Obszary logopedii ściśle powiązane z gramatyką; 6.6. Podsumowanie; Rozdział 7: Danuta Pluta-Wojciechowska - Patofonetyka – nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie „starych tematów”?; 7.1.Wprowadzenie; 7.2. W logopedii warto spotkać się nie tylko z krajobrazem, a także z jego systemową mapą; 7.3. Czy antynomia zawarta w tytule rozdziału jest uzasadniona?; 7.4. O przedmiocie patofonetyki; 7.5. O badaniu zakłóceń dźwięków mowy; 7.6. Poszukiwania charakterystycznych cech dyslalii; 7.7. Metody i środki kształcenia; 7.8. Przykład analizy systemu fonetycznego mowy rozszczepowej; 7.9. Podsumowanie; Rozdział 8: Barbara Kamińska - Logopedia artstyczna i jej miejsce w kształceniu logopedów; 8.1. Wprowadzenie; 8.2. Przygotowanie zawodowe w zakresie logopedii artystycznej; 8.3. - Miejsce logopedii artystycznej w systemie kształcenia logopedów; 8.4. Specyfikacja pracy w zakresie logopedii artystycznej; 8.5. Podsumowanie; Część 3. Język dziecka w normie i patologii; Rozdział 9: Jacek Jarosław Błeszyński, Agnieszka Hamerlińska - Latecka - Rodzic a skuteczność terapii logopedycznej dziecka; 9.1. Wprowadzenie; 9.2 Założenia metodologiczne badań dotyczących czynników oddziaływań ze strony rodzica; 9.3. Czynniki różnicujące skuteczność terapii logopedycznej ze strony rodziców- statystyki opisowe; 9.4. Czynniki różnicujące skuteczność terapii logopedycznej ze strony rodziców – analiza statystyczna; 9.5. Hierarchia czynników zależnych od rodziców; 9.6. Rola rodzica w terapii logopedycznej dziecka z dyslalią; 9.7. Podsumowanie; Rozdział 10: Ewa Czaplewska, Katarzyna Kaczorowska-Bray - SLI w kontekście psycholingwistycznych teorii przetwarzania procesów mowy -implikacja dla praktyki logopedycznej; 10.1. Wprowadzenie; 10.2. Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego -SLI; 10.3. SLI a psycholingwistyczne teorie przetwarzania procesów mowy; 10.4. SLI – wskazówki dotyczące diagnozy i terapii; Rozdział 11: Joanna Gruba - Model lateralizacji a poziom słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym - analiza badań; 11.1. Wprowadzenie; 11.2. Modele lateralizacji; 11.3. Rozwój lateralizacji; 11.4. Słuch fonemowy; 11.5. Metodologia badań własnych; 11.6. Przebieg badań, metody i narzędzia badawcze; 11.7. Charakterystyka badanej grupy; 11.8. Analiza zależności pomiędzy modelem lateralizacji a słuchem fonemowym ; 11.9. Podsumowanie; Rozdział 12: Ewa Binkuńska - Procesy definiowania u dzieci cztero-, sześcio- i ośmioletnich; Rozdział 13: Alina Maciejewska - Sprawność definiowania w rozwoju mowy i niektórych jej zaburzeniach; 13.1. Wprowadzenie; 13.2. Definiowanie wyrazu/ pojęcia „dom” w wypowiedziach dzieci przedszkolnych; 13.3. Definiowanie wyrazu/ pojęcia „dom” przez uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu; 13.4. Definiowanie wyrazu/ pojęcia „dom” przez studentów z uszkodzonym słuchem; 13.5. Profilowanie znaczenia wyrazu/pojęcia „dom” - podsumowanie; Rozdział 14: Marta Wysocka- Percepcja prozodii mowy i muzyki na przykładzie badań dzieci 5-7 letnich; 14.1. Wprowadzenie; 14.2. Percepcja intonacji; 14.3. Percepcja struktur melodycznych; 14.4. Percepcja melodii w śpiewie; 14.5. Akcent w zdaniu i akcent w muzyce; 14.6. Prozodia emocjonalna; 14.7. Podsumowanie; Rozdział 15: Anna Walencik -Topiłko - Ćwiczenia słuchowe w terapii logopedycznej. Wskazówki metodyczne oraz omówienie przykładów; 15.1. Wprowadzenie; 15.2. Przykładowe ćwiczenia słuchowe i ich zastosowanie; Rozdział 16: Małgorzata Rocławska- Daniluk - Logopedyczne aspekty edukacji dwujęzycznej; 16.1. Edukacja dwujęzyczna w Polsce; 16.2. Cele edukacji dwujęzycznej; 16.3. Wybrane problemy przedszkolnej edukacji dwujęzycznej; 16.4. Podsumowanie; Rozdział 17: Dariusz Okrzesik, Joanna Pióro, Barbara Makarczuk - Logopedyczne badania przesiewowe sześciolatków; 17.1. Wprowadzenie; 17.2. Założenia badań; 17.3. Podstawowe wyniki badań sześciolatków; 17.4. Wyniki badań; 17.5. Działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sopocie na bazie programu „ Równy Start” z wykorzystaniem wyników badań logopedycznych; Rozdział 18: Róża Sobocińska - Dobór metody w terapii osób jąkających się; 18.1. Wybór metody terapii ; 18.2. Metody; 18.3. Rozpoczynanie wypowiedzi; 18.4. Rola rodziny w terapii osób jąkających się; 18.5. Sytuacja terapeutyczna osób jąkających się w odniesieniu do ich wieku – (Elżbieta Haponiuk, Róża Sobocińska, Halina Waszczuk); Rozdział 19: Anna Kołaczkowska – Logopeda w ogrodzie kultury; Rozdział 20: Jolanta Panasiuk - Przeszłość i przyszłość w badaniach nad afazją; 20.1. Afazjologia jako zjawisko interdyscyplinarne; 20.2. Początki afazjologii; 20.3. Afazja a różne koncepcje działania mózgu; 20.4. Afazja w warunkach medycznych; 20.5. Afazja w psychologii; 20.6. Afazja w neurolingwistyce; 20.7. Afazja w lingwistyce; 20.8. Afazja w praktyce logopedycznej; 20.9. Problemy metodologiczne w badaniach nad afazją; Rozdział 21: Aneta Domagała - Sprawności narracyjne w otępieniu alzheimerowskim – postępowanie terapeutyczne; 21.1. Wprowadzenie; 21.2. Przypadek 1; 21.3. Przypadek 2; 21.4. Podsumowanie ; Rozdział 22: Urszula Mirecka - Ocena płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego w dyzartrii; 22.1. Wprowadzenie; 22.2. Skala dyzartrii w ocenie zaburzeń suprasegmentalnych; 22.3. Wskazania do terapii. Kierunki badań; Rozdział 23: Elżbieta M. Milczankiewicz - Nabywanie umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą okołoporodowych urazów i uszkodzeń neurologicznych; 23.1. Wprowadzenie; 23.2. Procesy rozwoju umiejętności komunikacyjnych i językowych w toku zamierzonej aktywności zabawowej a nabywanie doświadczeń w zakresie poznawania siebie i swiata u dzieci z diagnozą PUM; 23.3. Omówienie wyników i próba nakreślenia wniosków; Rozdział 24: Katarzyna Kaczorowska-Bray, Ewa Czaplewska - Dzieci przedwcześnie urodzone jako grupa zagrożona ryzykiem nieprawidłowego rozwoju mowy i języka; 24.1. Wprowadzenie; 24.2. Noworodek przedwcześnie urodzony – definicja; 24.3. Wczesna interwencja logopedyczna; 24.4. Wyniki badań; 24.5. Stan zdrowia dzieci; 24.6. Podsumowanie; Rozdział 25: Mirosław Michalik - Budowanie kompetencji składniowej w dyskursie zaburzonym; 25.1. Wprowadzenie; 25.2. Między przetwarzaniem mysli a komunikowaniem znaczeń; 25.3. Empiryczna weryfiakcja teoretycznych założeń; 25.4. Wnioski praktyczne; Rozdział 26: Izabela Olejniczak- Pachulska, Katarzyna Urbańska - Powodzenie terapii osób z afazją a wsparcie systemowe; 26.1. Wprowadzenie; 26.2. Systemowe wsparcie dla osób z afzją; 26.3. korzysci wynikające z podejścia systemowego; 26.4. Podsumowanie; Rodział 27: Ewa Bartczak, Jan Kochanowski - Afazja wzgórzowa. Opis przypadku; 27.1. Wprowadzenie; 27.2. Materiały i metody; 27.3. Wyniki; 27.4. Podsumowanie; Część 5. Zaburzenia czytania i pisania; Rozdział 28: Jagoda Cieszyńska - Zaburzenia linearności - podstawowy wymiar trudności w czytaniu i pisaniu; 28.1. Lineralność-podstawowy wymiar języka; 28.2. Jatrogenne techniki w nauczaniu czytania; 28.3 Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania; Rozdział 29: Maria Przybysz-Piwko - Aspekt logopedyczny w opisie i interpretacji błędów w pisaniu jako jednej z form komunikacji językowej; 29.1. Wprowadzenie; 29.2. Fonemy i grafemy-elementarne jednostki systemu językowego; 29.3. Struktura systemu językowego a błędy w pisaniu; 29.4. Błędy w przetwarzaniu ciągu fonicznego i graficzno-ortograficznego; 29.5. Interferencja mowy i pisma czyli postaci graficzno-ortograficznych i fonicznych wyrazów podczas czynności pisania; 29.6. Trudności w przetwarzaniu informacji językowej zawartej w strukturach językowych; 29.7. Podsumowanie; Rozdział 30: Aneta Domagała, Urszula Mirecka - Analiza wytworów czynności grafomotorycznych dzieci w wieku 7-13 lat; 30.1 Wprowadzenie; 30.2 Badania; 30.3. Podsumowanie; Rozdział 31: Marta Korenko - Dysleksja paradygmatyczna i syntagmatyczna – przykłady błędów w zapisach dzieci; 31.1. Wprowadzenie; 31.2. Trudności w przetwarzaniu fonologicznym czy percepcją wzrokową?; 31.3. Błędy pradygmatyczne i syntagmatyczne- próba dotarcia do przyczyn; 31.4. Opracowanie programu terapii; Rozdział 32: Alicja Giermakowska - Kształtowanie morfologicznej kompetencji językowej u dzieci z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania; 32.1.Wprowadzenie; 32.2. Praca z dzieckiem w rozwijaniu kompetencji morfologicznej; 32.3. Podsumowanie; Rozdział 33: Małgorzata Wizjan, Barbara Ostapiuk - Niepowodzenia szkolne a glottodydaktyka. Studium przypadku; 33.1. Wprowadzenie; 33.2. Opis przypadku; 33.3. Podsumowanie; Część 6. Surdologopedia; Rozdział 34: Ewa Muzyka-Furtak - Terapia surdologopedyczna w ujęciu komunikacyjnym; 34.1. Wprowadzenie; 34.2. Sprawność społeczna; 34.3. Sprawność sytuacyjna; 34.4. Sprawność pragmatyczna; Rozdział 35: Zdzisława Orłowska-Popek - Trudności uczniów niesłyszących w językowym opisie uczuć; 35.1. Emocje w ujęciu językoznawczym; 35.2. Świat uczuć dziecka niesłyszącego; 35.3. Charakterystyka badanej grupy; 35.4. Ekspresja werbalna; 35.5. Przykłady językowego wyrażania emocji przez uczniów niesłyszących; 35.6. Podsumowanie; Rozdział 36: Helena Liwo - (Nie)słyszący jako wyzwanie dla współczesnej surdologopedii; 36.1. Wprowadzenie; 36.2. Wada słuchu jako deficyt komunikacyjny; 36.3. Surdologopedia: kontekst racjonalności i metodologii; 36.4. Implant ślimakowy jako perspektywa (nie)słyszącego; 36.5. wnioski z badan własnych; 36.6. W kierunku zmian- nowe implikacje dla surdologopedii; Część 7: Komputer w logopedii; Rozdział 37: Katarzyna Szady - Wykorzystanie autorskich programów multimedialnych w terapii logopedycznej dzieci niepełnosprawnych; Rozdział 38: Joanna Jatkowska, Piotr Kaszubowski - Logopedia w internecie; 38.1. Wprowadzenie; 38.2. Cele programu; 38.3. Zadania programu; 38.4. Treści kształcenia; 38.5. Grupa docelowa programu; 38.6. Podstawowa jednostka lekcyjna, czyli e-logo-lekcja; 38.7. Przewidywane efekty działań programu; 38.8. Podsumowanie. [JK]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo