Zdolne, ale rozkojarzone:

wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych

Tytuł oryginalny:
Smart but scattered
the revolutionary "executive skills" approach to helping kids reach their potential
Autorzy:
Peg Dawson
Richard Guare
Tłumacz:
Witold Turopolski
Wydawcy:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2012)
Uniwersytet Jagielloński - Wydawnictwo
Wydane w seriach:
Psychologia
Psychologia (Uniwersytet Jagielloński)
ISBN:
978-83-233-3274-9, 978-83-323-3274-9
Autotagi:
druk
poradniki

Jeśli kiedykolwiek się zastanawiałeś, dlaczego twoje dziecko ma problemy z nauką lub zachowaniem - mimo że ma «wszystko, co trzeba», by odnieść sukces, ta książka powinna być dla ciebie lekturą obowiązkową. Autorzy przekładają najnowsze badania na konkretne, praktyczne, dobrze zorganizowane i łatwe do realizacji strategie, które rodzice mogą zastosować, żeby zwiększyć naturalne zdolności wykonawcze swoich dzieci. Nie ma nic bardziej frustrującego niż patrzenie jak nasze bystre, uzdolnione dziecko ma problemy z wykonywaniem codziennych zadań, takich jak odrabianie lekcji, odkładanie zabawek na miejsce czy słuchanie poleceń w szkole. „Zdolne, ale rozkojarzone” dziecko może też mieć trudności z przyjmowaniem rozczarowań lub opanowaniem złości. Peg Dawson i Richard Guare pokazują, co mogą zrobić sami rodzice, żeby pomóc swojemu dziecku. Najnowsze badania w dziedzinie rozwoju dziecka wskazują, że wiele dzieci, które mają wystarczająco dużo serca i rozumu, by świetnie sobie radzić, odstają pod względem rozwoju istotnych „umiejętności wykonawczych” - podstawowych nawyków umysłowych potrzebnych, żeby dziecko umiało się zorganizować, utrzymać koncentrację oraz kontrolować impulsy i emocje. Rozpoznaj mocne i słabe strony swojego dziecka oraz zastosuj sprawdzone metody zwiększania konkretnych umiejętności. Niewielkie zmiany mogą przynieść wielką poprawę, - a ta inspirująca książka pokaże ci, jak tego dokonać. Dr Peg Dawson jest psychologiem w Centrum Leczenia Zaburzeń Uczenia się i Uwagi w Portsmouth, New Hampshire, którym kieruje dr Richard Guare. Autorzy mają ponad 30-letnie doświadczenie pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami uwagi i innymi problemami behawioralnymi.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Publikacja skierowana do wychowawców i rodziców dzieci w wieku 4-14 lat z deficytem umiejętności wykonawczych, objawiający się problemami z wykonaniem i organizacją swoich działań, samokontrolą oraz utrzymaniem dobrych relacji z otoczeniem. Autorzy objaśniają, czym są umiejętności wykonawcze, jaka jest ich funkcja, jak się rozwijają od chwili urodzenia. Krok po kroku wskazują czytelnikom, jak pomóc dziecku rozwijać umiejętności wykonawcze. W pierwszej kolejności należy rozpoznać mocne i słabe umiejętności dziecka oraz własne. Pomocne w takiej diagnozie mogą być załączone kwestionariusze umiejętności wykonawczych. Kolejnym etapem jest dobranie odpowiedniej strategii działania. Przy jej realizacji należy przestrzegać dziesięciu zasad szerzej opisanych w jednym z rozdziałów oraz odpowiednio modyfikować otoczenie do potrzeb dziecka. Autorzy proponują działania - interwencje zmierzające do poprawy różnych umiejętności wykonawczych, takich jak: wykonywanie codziennych czynności, pamięć robocza, hamowanie reakcji, zwiększanie kontroli emocjonalnej, utrzymywanie uwagi, rozpoczynanie zadań, planowanie i ustalanie priorytetów, poprawienie organizacji, umiejętne zarządzanie czasem, pobudzenie elastyczności, zwiększenie wytrwałości w dążeniu do celu i kształtowanie umiejętności metapoznania czyli zdolności nabrania dystansu i spojrzenia na siebie z boku. Autorzy zamieszczają też informację jak współpracować ze szkołą w zakresie zwiększenia umiejętności wykonawczych, jak szukać fachowej pomocy, gdy sami sobie nie radzimy oraz jak pomóc dziecku w kolejnych etapach życia. • opracowała: • Mariola Muszyńska • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu •
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Poznań PBP
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo