Gołąbek niepokoju

Autor:
Kazimierz Szymeczko
Ilustracje:
Magdalena Pilch
Przy współpracy:
Biblioteka Śląska
Ryszard Kaczmarek
Wydawca:
Wydawnictwo Literatura (2019)
Wydane w seriach:
Wojny Dorosłych - Historie Dzieci
ISBN:
978-83-241-7240-5, 978-83-7672-610-6
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.0 (2 głosy)

Powstania Śląskie - po I wojnie światowej Górny Śląsk nie został przyłączony do Polski. O jego dalszym losie miał zadecydować plebiscyt. Zarówno odrodzona Rzeczpospolita, jak i Niemcy zainteresowane były przejęciem bogatego regionu. Mieszkańcy Śląska trzykrotnie sięgali po broń, by wywalczyć jak najlepsze warunki powrotu do Polski. Ale byli też Ślązacy, którzy woleliby pozostać w granicach Niemiec. Konflikty zbrojne, propaganda, bojówki, terror, korpus wojsk międzynarodowych, strajki i trudne wybory. Codzienność Ślązaków w latach 1919 - 1921. Gustlik mieszka w Bytomiu. Ojciec niedawno wrócił z wojny. Jeden wujków zginął, od drugiego nie ma wiadomości. A walka o Śląsk dopiero się zaczyna. Pomiędzy podwórkiem, gołębnikiem, a Domem Polskim zwanym "Ulem" krzyżują się ludzkie losy. Decyzje narzucone przez mocarstwa, wybory różnych grup Ślązaków, domowe plany i próby normalnego życia przerywane są kolejnymi powstaniami. W życiu chłopca strach o bliskich miesza się z radością z hodowli gołębi, które nie uznają granic i latają po polsko - niemieckim pograniczu śląskim.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Podobno dziecko, w przeciwieństwie do dorosłego, adaptuje się do wszystkiego. Przykład tego widać w tej opowieści, gdzie dzieciństwo Gustlika upływa w dosyć niezwykłych okolicznościach odrodzenia się i kształtowania dopiero co odzyskanej niepodległości, choć dla niego to po prostu otaczająca go rzeczywistość z powstaniami śląskimi w tle. Książka zawiera naprawdę wiele genialnych porównań społeczeństwa do zachowań hodowanych przez Gustlika gołębi, które są dla niego oknem, czy nawet językiem, na świat, który stara się codziennie zrozumieć. Nie do końca przemawiają do mnie ilustracje Magdaleny Pilch, choć autentyczne zdjęcia czy wplecione plakaty, a zwłaszcza nota historyczna dodana przez autora Kazimierza Szymeczko, wiele wyjaśnia w odbiorze tej ważnej historii.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo