Białoczarny

Autor:
Paul Beatty
Tłumacz:
Ewa Penksyk-Kluczkowska
Wydawcy:
Sonia Draga (2018)
Legimi (2018)
ISBN:
978-83-8110-523-1, 978-83-8110-755-6
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
powieści
proza
4.0

„Ekstrawagancko komiczna wizja amerykańskiego ruchu kulturowego”. – Publishers Weekly „Po zniesieniu niewolnictwa czarni Amerykanie zyskali niewiele wolności. Z naszych nóg spadły kajdany, ale nie poszły w zapomnienie; ciałem udajemy wolnych, ale nasze umysły wciąż są spętane łańcuchami. Powieść Paula Beatty’ego rozkuwa te duchowe kajdany, które nosi wielu z nas. Po lekturze jego odważnej, wręcz zuchwałej prozy spojrzymy na siebie inaczej, a gdy jego postaci zwyciężą w grze o wolność, nie pojadą do jakiegoś parku rozrywki na Florydzie”. – Walter Mosley Poruszająca, sprawna satyra na kwestie rasowe, a także opowieść o dorastającym Gunnarze Kaufmanie, współczesnym Afroamerykaninie, który nie jest ani trochę typowy. Literacka i uliczna, osobista i wszechstronna, wielokulturowa i wielopokoleniowa, żywiołowa, wciągająca i aktualna epopeja. Pewnego dnia Gunnar dobitnie i bezpardonowo oznajmia, że nie jest siódmym synem siódmego syna siódmego syna. Co prawda chciałby nim być, ale do tego statusu brakuje mu sześciu braci i trzech wujków, a los, nie dając mu ich, odarł go bezlitośnie z mitologicznego dziedzictwa. I tak właśnie, w sposób niezapomniany, zaczyna się wyboista droga, którą Gunnar wyprawia się w wiek męski. „Beatty ciągnie cię za ucho w tę komiczną, szaloną jazdę bez trzymanki, tragicznie wykręcającą flaki. Jego synkopujący, dożylny lingwistyczny rytm zwodniczo podkreśla błyskotliwy cynizm i nieustanny nihilizm. Chichot i łzy już się nie wykluczają wzajemnie, gdy Beatty uzbrojony w pióro uwalnia czczą gadaninę z każdego samochwalczego ruchu, postaci, religii, instytucji czy sekty, od afrocentryzmu i białego politycznie poprawnego liberalizmu po akademików i sportowców”. – The San Francisco Review

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Trudna lektura pokazująca, że rasizm jest wszechobecny i niestety trudny do zwalczenia. Pokazuje z jakimi problemami i uprzedzeniami muszą radzić sobie osoby czarnoskóre i nie tylko. Momentami komiczna i żartobliwa porusza wiele współczesnych i aktualnych problemów. Wydawać by się mogło, że jesteśmy otwarci i tolerancyjni, ale dzięki tej książce możemy zauważyć, że jest to złudne, a stereotypy nadal wiodą prym w naszym postrzeganiu świata.
  • Zdobywca Nagrody Bookera za powieść pod tytułem „Sprzedawczyk” znów zabiera nas w ekstrawagancko-komiczną podróż po amerykańskim lądzie, przedstawiając własną wizję ruchu kulturowego. Tym razem głównym bohaterem jego powieści jest niejaki Gunnar Kaufman. Ten nietypowy, współczesny Afroamerykanin, któremu brakuje sześciu braci i trzech wujków, by zyskać status mitologicznego dziedzictwa właśnie zaczyna swą wyboistą drogę ku męskiej dorosłości. Okazuje się, że mimo zniesienia niewolnictwa czarni Amerykanie tylko w niewielkim stopniu mogą czuć się wolni. Posiadają wolność ciała, ale ich umysły nadal zdają się być spętane niewolniczymi łańcuchami. Beatty w swej powieści dąży do rozerwania tych duchowych kajdan. Choć historia Gunnara jest bardzo osobista, poruszająca, żywiołowa, wciągająca i w sposób niezwykle sprawny satyrycznie traktująca o kwestiach rasowych, to pod względem walorów literackich także niebywale wszechstronny i wielokulturowy głos nowego pokolenia. To bezsprzecznie aktualna epopeja współczesnych nam czasów, w których nadal musimy zwalczać rasizm.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo