Włóczykij

Autor:
Agnieszka Taborska
Ilustracje:
Krystyna Lipka-Sztarbałło
Wydawca:
Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2018)
ISBN:
978-83-8123-341-5
Autotagi:
druk
ikonografia
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
4.5 (2 głosy)

Włóczykij nie zazdrości psom, które mają dach nad głową i pełną miskę, najbardziej ceni sobie wolność: "Najlepiej jednak być Włóczykijem, bo tylko wtedy ma się cały świat zatknięty za uchem!". W marzeniach Włóczykija pojawia się magiczna kraina - wielka polana, na której spotkają się kiedyś wszystkie psy i będzie im tam bardzo dobrze, niezależnie od tego, czego doświadczyły wcześniej.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Wartościowa opowieść. W bezpośrednim przekazie traktuje o różnicach między psami, spokojnie można jednak potraktować ją również jako metafora różnic kulturowych i społecznych. Narratorem jest pies, który jest psem wolnym, włóczęgą. Niezależność pozwala mu nabrać dystansu niezbędnego do uważnego obserwowania świata i wyciągania interesujących wniosków. • W lekturze psy są psie. Czyli tak różne, jak tylko mogą być. Podobne do ludzi, którzy się nimi opiekują, albo bezpańskie. Kochane i niechciane. Zadbane, zabiedzone, traktowane jak zabawki lub wykorzystywane do celów zarobkowych lub ludzkiej rozwywki. Włóczykij dostrzega każdego, przy żadnym nie zatrzymuje się na dłużej. Dziwi się światu. Nie ustaje w wędrówce, która jest treścią i sensem jego życia. Ale i nie wyklucza tego, że kiedyś jego wędrówka ustanie, a on odnajdzie człowieka, przy którym poczuł, że mógłby z nim być. Wie, że wszyscy się z czasem zmieniają. • Pozycja zawiera w sobie tyle niezależnych od siebie, mądrych spostrzeżeń, że śmiało można ją mieć w domowej biblioteczce jako jedną z ważniejszych i zarazem bardziej uniwersalnych lektur. Naprawdę warto. Ja będę do niej wracać.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo