Córka kucharki:

opowieść o Lucynie Ćwierczakiewiczowej - matce, kucharce i pierwszej kulinarnej celebrytce

Autor:
Weronika Wierzchowska
Wydawca:
Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2018)
Wydane w seriach:
Duże Litery
ISBN:
978-83-8123-293-7, 978-83-8123-817-5
978-83-8123-829-8
Autotagi:
biografie
druk
książki
powieści
proza

Opowieść o Lucynie Ćwierczakiewiczowej - matce, kucharce i pierwszej kulinarnej celebrytce. Lucyna Ćwierczakiewiczowa była kobietą wielkiego formatu. Jako autorka bestselerowych książek kucharskich, poradników i kalendarzy odniosła niebywały sukces i stała się najbardziej rozpoznawalną Polką drugiej połowy XIX wieku. Słynęła nie tylko z umiejętności kucharskich, ale też z hardego charakteru i niezwykle ostrego języka. Do pełni szczęścia brakowało jej tylko jednego - upragnionego dziecka, którego jednak mieć nie mogła. Przygarnęła zatem sierotę i wychowała ją, traktując jak wszystkich wokół - surowo i bez pobłażania. Jak wyglądało życie zdominowanej przez niezwykłą matkę Tosi Ćwierczakiewiczówny? Jak wyjść z cienia legendy, odnaleźć się i pokochać mężczyznę, którego na męża wybrała surowa matka? Czy Tosia kiedyś zazna prawdziwego, rodzinnego ciepła i dorówna mistrzyni kuchni? Oto historia jej losów, życie mieszczan i wielka Lucyna oglądane oczami skromnej sieroty, która znalazła się na salonach i w najsłynniejszej polskiej kuchni. [źródło opisu: źródło opisu: http://www.proszynski.pl/Corka_kucharki-p-35632-1-30-.html, źródło okładki: http://www.proszynski.pl/Corka_kucharki-p-35632-1-30-.html ].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Matka, kucharka i pierwsza kulinarna celebrytka. Mowa o Lucynie Ćwie­rcza­kiew­iczo­wej, kobiecie naprawdę wielkiego formatu. Stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych Polek wieku XIX. Ogromny rozgłos i sukces zapewniło jej wydanie bestselerowych książek kucharskich, poradników oraz kalendarzy. Jednym słowem umiejętności kucharskie, ale też hardy charakter i niezwykle ostry język zapewniły jej sławę. Do szczęścia brakowało jej jednak dziecka, którego nie była zdolna samodzielnie urodzić. Zaadoptowała więc małą dziewczynkę imieniem Tośka. Tośka została przez Lucynę wychowana w sposób nad wyraz surowy, bez pobłażania. Dziewczynka zdominowana przez matkę nie zaznała prawdziwego, domowego ciepła, ani zbytniej miłości. Jak zatem wyglądało jej dorastanie u bogu nieco apodyktycznej Lucyny, kobiety legendy, najsłynniejszej polskiej kucharki?
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo