Córka kucharki:

opowieść o Lucynie Ćwierczakiewiczowej - matce, kucharce i pierwszej kulinarnej celebrytce

Autor:
Weronika Wierzchowska
Wydawca:
Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2018)
Wydane w seriach:
Duże Litery
ISBN:
978-83-8123-293-7, 978-83-8123-817-5
978-83-8123-829-8
Autotagi:
biografie
druk
książki
powieści
proza

Opowieść o Lucynie Ćwierczakiewiczowej - matce, kucharce i pierwszej kulinarnej celebrytce. Lucyna Ćwierczakiewiczowa była kobietą wielkiego formatu. Jako autorka bestselerowych książek kucharskich, poradników i kalendarzy odniosła niebywały sukces i stała się najbardziej rozpoznawalną Polką drugiej połowy XIX wieku. Słynęła nie tylko z umiejętności kucharskich, ale też z hardego charakteru i niezwykle ostrego języka. Do pełni szczęścia brakowało jej tylko jednego - upragnionego dziecka, którego jednak mieć nie mogła. Przygarnęła zatem sierotę i wychowała ją, traktując jak wszystkich wokół - surowo i bez pobłażania. Jak wyglądało życie zdominowanej przez niezwykłą matkę Tosi Ćwierczakiewiczówny? Jak wyjść z cienia legendy, odnaleźć się i pokochać mężczyznę, którego na męża wybrała surowa matka? Czy Tosia kiedyś zazna prawdziwego, rodzinnego ciepła i dorówna mistrzyni kuchni? Oto historia jej losów, życie mieszczan i wielka Lucyna oglądane oczami skromnej sieroty, która znalazła się na salonach i w najsłynniejszej polskiej kuchni. [źródło opisu: źródło opisu: http://www.proszynski.pl/Corka_kucharki-p-35632-1-30-.html, źródło okładki: http://www.proszynski.pl/Corka_kucharki-p-35632-1-30-.html ].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Matka, kucharka i pierwsza kulinarna celebrytka. Mowa o Lucynie Ćwie­rcza­kiew­iczo­wej, kobiecie naprawdę wielkiego formatu. Stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych Polek wieku XIX. Ogromny rozgłos i sukces zapewniło jej wydanie bestselerowych książek kucharskich, poradników oraz kalendarzy. Jednym słowem umiejętności kucharskie, ale też hardy charakter i niezwykle ostry język zapewniły jej sławę. Do szczęścia brakowało jej jednak dziecka, którego nie była zdolna samodzielnie urodzić. Zaadoptowała więc małą dziewczynkę imieniem Tośka. Tośka została przez Lucynę wychowana w sposób nad wyraz surowy, bez pobłażania. Dziewczynka zdominowana przez matkę nie zaznała prawdziwego, domowego ciepła, ani zbytniej miłości. Jak zatem wyglądało jej dorastanie u bogu nieco apodyktycznej Lucyny, kobiety legendy, najsłynniejszej polskiej kucharki?
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo