Podróżniczki:

w gorsecie i krynolinie przez dzikie ostępy

Tytuł oryginalny:
Vrouwen op avontuur
Autor:
Wolf Kielich (1920-2005) ...
Tłumacz:
Małgorzata Woźniak-Diederen
Wyd. w latach:
2013 - 2014
Wydane w seriach:
Fortuna i Fatum
Autotagi:
biografie
druk
literatura
Więcej informacji...
3.8 (6 głosów)

XIX wiek, mężczyźni dzierżą władzę, kobiety siedzą w domu, grzejąc dłonie przy kominkach. Jednak nie wszystkie. Lady Hester Stanhope, Alexandrine Tinne, Ida Pfeiffer, Isabella Bird-Bishop, Marianne North, Mary Kingsley, Daisy Bates, Alexandra David Néel oraz inne odważne damy postanowiły wyrwać się z ram konwenansu, poczuć smak niezależności, dać upust swojej prawdziwej naturze, zaspokoić ciekawość - słowem, wyruszyć w daleki świat. I choć wiązało się to z wieloma niebezpieczeństwami - niekiedy większymi od tych, które mogły grozić mężczyznom - wszystkie dokonały wyczynów jak na tamte czasy niewiarygodnych, a przy tym niektóre wniosły znaczny wkład w rozwój nauki. W sukniach i kapeluszach przemierzały pustynie oraz morza, konno i na słoniach podróżowały przez egzotyczne kraje, przebywały wśród kanibali, w murach klasztorów, w indiańskich wigwamach, jadły mrówki i węże. Poznawały obce zwyczaje i rytuały, wykazując więcej tolerancji i zrozumienia niż mężczyźni dokonujący odkryć przeważnie z bronią gotową do strzału. Wiek XIX był czasem wielkich wypraw w głąb kontynentu afrykańskiego, Azji, Australii i Ameryki. Opisy przygód Stanleya, Livingstoneĺa, Spekeĺa, Bakera czy Schweinfurtha wypełniały łamy gazet i czasopism. Mocarstwa wysyłały armie, żeby objąć w posiadanie dopiero co odkryte obszary. Zaroiło się od misjonarzy, którzy masowo zaczęli nawracać "dzikich", a handlarze przemierzali dżunglę, aby od tychże "dzikich" wycyganić złoto i kość słoniową w zamian za koraliki i lusterka. W XIX wieku na odważnych i zdeterminowanych mężczyzn czekała imponująca przygoda. Nikt nie przypuszczał, że również kobiety będą zdolne do poszukiwania przygód. A jednak tak się stało. [...] Większość z nich została tak wychowana, że nie tylko biernie poddawała się losowi, ale wręcz głęboko wierzyła w swoje niewolnicze "przeznaczenie". Czasami jednak zdarzało się w ich życiu coś, co sprawiało, że "przeznaczenie" traciło rację bytu. Nie trafiła się odpowiednia partia, albo nagle zmarł małżonek i wdowa mogła dysponować (niekiedy znacznym) kapitałem. Otwierała się brama do kuszącej wolności i niektóre "anioły" odważały się rozwinąć skrzydła. Uciekały z "wyperfumowanej atmosfery cieplarni", pakowały kufry i wyruszały w podróż. Nie do Nicei, Florencji czy St Moritz (tam bywały już dość często z rodzicami), ale do Balla Balla, Nĺdorko czy Kĺang-ting. (fragment)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Zbiór biografi podróżniczek, głównie z XIX wieku. Niektóre są dość męczące (dla mnie zwłaszcza opowieści o masowych polowaniach, także na tubylców), jednak większość jest ciekawych. Wiele ciekawostek.
  • Temat zacny. Ale sposób w jaki go przedstawiono niekoniecznie... A szkoda.
  • Podróżniczki : w gorsecie i krynolinie przez dzikie ostępy to historia marzycielek i idealistek, które miały mnóstwo odwagi, aby realizować swoje plany na przekór społeczeństwu i konserwatywnym opiniom. Wiek XIX to czas władzy mężczyzn, miejsce kobiety w domu przy kominku - jednak nie wszystkich. Lady Hester Stanhope, Alexandrine Tinne, Ida Pfeiffer, Isabella Bird-Bishop, Marianne North, Mary Kingsley, Daisy Bates, Alexandra David Neel oraz inne odważne damy postanowiły zerwać z ramami konwenansów, poczuć się niezależnymi i ruszyć w drogę, by poznać zupełnie obcy im świat. I choć wiązało się to z wieloma nieb­ezpi­ecze­ństw­ami, wszystkie dokonały wyczynów jak na tamte czasy – niewiarygodnych, a przy tym niektóre wniosły znaczny wkład w rozwój nauk. W sukniach i kapeluszach przemierzały pustynie i morza, konno i na słoniach podróżowały przez egzotyczne kraje, przebywały wśród kanibali, w murach klasztorów, w indiańskich wigwamach. • "Podróżniczki..." to fascynująca wyprawa w inny, odległy świat. To także portrety rzeczywistych, oryginalnych kobiet. Wspaniała książka, która "wciąga" od pierwszej do ostatniej karty. • Poleca Barbara Warywoda
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Vrouwen op ontdekkingreis
Autorzy:Wolf Kielich (1920-2005) Małgorzata Woźniak-Diederen Wiktor Kielich (1920-2005)
Tłumacz:Małgorzata Woźniak-Diederen
Wydawcy:Wydawnictwo WAB (2013-2014) Wydawnictwo W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2013) Legimi (2013) IBUK Libra (2013) Grupa Wydawnicza Foksal
Serie wydawnicze:Fortuna i Fatum
ISBN:978-83-7747-497-6 978-83-7747-653-6 978-83-7747-818-9 978-83-7747-901-8 97877478189
Autotagi:biografie biografie zbiorowe dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne historia książki literatura literatura faktu literatura faktu, eseje, publicystyka literatura stosowana publikacje popularnonaukowe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 21 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo