Ja, Jonasz i cała reszta

Tytuł oryginalny:
Kuidas meil asjad käivad
Autor:
Anti Saar
Tłumacz:
Anna Michalczuk
Ilustracje:
Alvar Jaakson
Wydawca:
Wydawnictwo Widnokrąg (2018)
ISBN:
978-83-947309-8-7, 978083-947309-8-7
Autotagi:
druk
książki
proza
rodzina

Tobiasz chodzi do przedszkola, a jego młodszy brat Jonasz jeszcze nie, więc nie zna się na wielu rzeczach - choć mama i tato mówią, że zna się po swojemu. Tobiasz lubi jeździć pociągiem, mama - autobusem, a tato - rowerem. Tato lubi wątróbkę, mama lukrecję, a Jonasz rozrzucać jedzenie dookoła. Tato lubi wszystkie zwierzęta, Tobiasz - tylko te mniejsze od niego, a Jonasz boi się nawet kury (za to nie boi się strasznych historii). Są różni, ale bardzo się kochają, dlatego w ich domu jest tak wesoło! To jest opowieść Tobiasza o tym, jak się mają różne sprawy w ich domu w Estonii.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Tobiasz jest przedszkolakiem i starszym bratem Jonasza. Chłopcy ze swoją rodziną mieszkają w Estonii, gdzie zajmują się normalnymi sprawami – pomagają w kuchni, rysują, bawią się, ale też kłócą. Każdy dzień przynosi coś nowego. Mimo wszystko rodzina bardzo się kocha, o czym Tobiasz chętnie opowiada. • Ja, Jonasz i cała reszta Anti Saar to pozycja, która wielokrotnie została nagrodzona w Estonii. Narratorem jest Tobiasz, przedszkolak, który opowiada o swojej rodzinie, a najwięcej miejsca w jego historii zajmuje młodszy brat, Jonasz. Tobiasz jest zabawny, otwarty i zdaje sobie sprawę, że ma czytelników, zwraca się do nich często, zachęca do kolorowania książki czy rysowania, ale też przyciąga ich uwagę bezpośrednimi pytaniami. • Książka składa się z różnych historii z rodziny Tobiasza. Są tekst o wspólnym gotowaniu, o jedzeniu, opowiadaniu historii, kłótniach i jeździe samochodem. To z pozoru prozaiczne czynności, jednak jak wiadomo każda rodzina ma własne przyzwyczajenia i zwyczaje i właśnie to pokazuje Tobiasz w swoich relacjach. • Zachwycające w pozycji jest to, jak została napisana. Opowieści snuje mały chłopiec, dla którego niektóre rzeczy wyglądają inaczej niż dla dorosłych. Pewne sprawy traktuje inaczej niż mama i tata, dziwi się ich podejściu i nie zawsze rozumie ich emocje czy zachowania. Wypada to naprawdę zabawnie i uroczo, a jego opowieść jest niepowtarzalna i oryginalna. • Drugą ciekawą rzeczą są kody QR ukryte w treści książki. Nie jest ich wiele, ale pojawiają się na marginesach, gdy autorka pragnie pokazać czytelnikom coś więcej na temat Estonii i jej zwyczajów, kultury, miejsc. To świetny pomysł na dodatek interaktywny w pozycji dla dzieci. Poza ciekawą historią mamy zatem też dodatkową dawkę wiedzy, którą możemy uzupełnić po zeskanowaniu kodu. • Poza treścią mamy też ilustracje, które są nieodłącznym dodatkiem każdej pozycji dla dzieci. Autorką rysunków jest Alvar Jaakson. Składają się one tylko z prostych konturów, uzupełnionych kolorem pomarańczowym. Są ciekawym urozmaiceniem historii i wyglądają, jakby rysowało je dziecko, co bardzo pasuje do narracji. • Ja, Jonasz i cała reszta to świetna opowieść dla młodszych czytelników. Można ją czytać rodzinnie, a historia na pewno spodoba się i rodzicom, i dzieciom, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Interesująca, zabawna i urocza książka, którą czyta się z ogromną przyjemnością. Zdecydowanie warto się za nią rozejrzeć.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo