Ja, Jonasz i cała reszta

Tytuł oryginalny:
Kuidas meil asjad käivad
Autor:
Anti Saar
Tłumacz:
Anna Michalczuk
Ilustracje:
Alvar Jaakson
Wydawca:
Wydawnictwo Widnokrąg (2018)
ISBN:
978-83-947309-8-7, 978083-947309-8-7
Autotagi:
druk
książki
proza
rodzina

Tobiasz chodzi do przedszkola, a jego młodszy brat Jonasz jeszcze nie, więc nie zna się na wielu rzeczach - choć mama i tato mówią, że zna się po swojemu. Tobiasz lubi jeździć pociągiem, mama - autobusem, a tato - rowerem. Tato lubi wątróbkę, mama lukrecję, a Jonasz rozrzucać jedzenie dookoła. Tato lubi wszystkie zwierzęta, Tobiasz - tylko te mniejsze od niego, a Jonasz boi się nawet kury (za to nie boi się strasznych historii). Są różni, ale bardzo się kochają, dlatego w ich domu jest tak wesoło! To jest opowieść Tobiasza o tym, jak się mają różne sprawy w ich domu w Estonii.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Tobiasz jest przedszkolakiem i starszym bratem Jonasza. Chłopcy ze swoją rodziną mieszkają w Estonii, gdzie zajmują się normalnymi sprawami – pomagają w kuchni, rysują, bawią się, ale też kłócą. Każdy dzień przynosi coś nowego. Mimo wszystko rodzina bardzo się kocha, o czym Tobiasz chętnie opowiada. • Ja, Jonasz i cała reszta Anti Saar to pozycja, która wielokrotnie została nagrodzona w Estonii. Narratorem jest Tobiasz, przedszkolak, który opowiada o swojej rodzinie, a najwięcej miejsca w jego historii zajmuje młodszy brat, Jonasz. Tobiasz jest zabawny, otwarty i zdaje sobie sprawę, że ma czytelników, zwraca się do nich często, zachęca do kolorowania książki czy rysowania, ale też przyciąga ich uwagę bezpośrednimi pytaniami. • Książka składa się z różnych historii z rodziny Tobiasza. Są tekst o wspólnym gotowaniu, o jedzeniu, opowiadaniu historii, kłótniach i jeździe samochodem. To z pozoru prozaiczne czynności, jednak jak wiadomo każda rodzina ma własne przyzwyczajenia i zwyczaje i właśnie to pokazuje Tobiasz w swoich relacjach. • Zachwycające w pozycji jest to, jak została napisana. Opowieści snuje mały chłopiec, dla którego niektóre rzeczy wyglądają inaczej niż dla dorosłych. Pewne sprawy traktuje inaczej niż mama i tata, dziwi się ich podejściu i nie zawsze rozumie ich emocje czy zachowania. Wypada to naprawdę zabawnie i uroczo, a jego opowieść jest niepowtarzalna i oryginalna. • Drugą ciekawą rzeczą są kody QR ukryte w treści książki. Nie jest ich wiele, ale pojawiają się na marginesach, gdy autorka pragnie pokazać czytelnikom coś więcej na temat Estonii i jej zwyczajów, kultury, miejsc. To świetny pomysł na dodatek interaktywny w pozycji dla dzieci. Poza ciekawą historią mamy zatem też dodatkową dawkę wiedzy, którą możemy uzupełnić po zeskanowaniu kodu. • Poza treścią mamy też ilustracje, które są nieodłącznym dodatkiem każdej pozycji dla dzieci. Autorką rysunków jest Alvar Jaakson. Składają się one tylko z prostych konturów, uzupełnionych kolorem pomarańczowym. Są ciekawym urozmaiceniem historii i wyglądają, jakby rysowało je dziecko, co bardzo pasuje do narracji. • Ja, Jonasz i cała reszta to świetna opowieść dla młodszych czytelników. Można ją czytać rodzinnie, a historia na pewno spodoba się i rodzicom, i dzieciom, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Interesująca, zabawna i urocza książka, którą czyta się z ogromną przyjemnością. Zdecydowanie warto się za nią rozejrzeć.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo