Neuronauka w psychoterapeutycznym procesie zmiany

Tytuł oryginalny:
Brain2Brain
Autor:
John Boghosian Arden
Tłumacz:
Anna Alochno-Janas
Wydawcy:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2017)
Uniwersytet Jagielloński - Wydawnictwo
Wydane w seriach:
Psychiatria i Psychoterapia
Psychiatria i Psychoterapia (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
ISBN:
978-83-233-4226-7
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
publikacje fachowe

"Instrukcja obsługi mózgu" - dlaczego warto wykorzystywać neuronaukę w psychoterapii Neuronauka jest jedną z nielicznych dyscyplin naukowych, która integruje różne nurty i szkoły terapeutyczne. Wiedza na temat funkcjonowania sieci neuronowych i zależności między zdrowiem psychicznym a strukturą mózgu to przy tym niezastąpiony sojusznik w przełamywaniu obaw pacjentów przed psychoterapią. Wprowadzenie elementów neuronauki do pracy z klientami ułatwia wytłumaczenie im, skąd się biorą ich odczucia, jaki jest bezpośredni związek między pracą mózgu, a ich konkretnymi problemami oraz jak wpływa na nich proces terapeutyczny. John B. Arden łącząc neuronaukę z psychoterapią, psychologią rozwojową, badaniami nad pamięcią oraz przywiązaniem, proponuje uniwersalne, wolne od uprzedzeń podejście terapeutyczne gotowe do praktycznego wykorzystania. Autor pokazuje, jak zastosować je m.in. w terapii lęków i fobii, zespołu stresu pourazowego, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych oraz depresji. Podpowiada też, jak budować sojusz z pacjentami i pomagać im dbać o zdrowie mózgu. Wykorzystanie w praktyce sugestii zawartych w książce ułatwiają wyróżnione graficznie ramki z poradami dla pacjentów i krótkie opisy badań z zakresu neuronauki ilustrujące omawiane zagadnienia. Neuronauka w psychoterapeutycznym procesie zmiany to doskonała pozycja do zastosowania w codziennej praktyce przez wszystkich klinicystów i psychoterapeutów. "Głównym celem tej książki jest zapewnienie [...], wskazówek, jak połączyć wszystkie nurty badawcze - włączając w to neuronaukę - w sposób możliwy do zrealizowania w praktyce, tak aby pomóc pacjentom zrozumieć i uporać się z depresją i lękiem. Techniki, które tu opisałem, oparte zostały na wynikach licznych badań i są zgodne z aktualną wiedzą na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Wychodząc poza to, co nazywamy praktykami opartymi na dowodach naukowych (EBP), metody te zostały przedstawione w badaniach jako najbardziej skuteczne w pomaganiu ludziom, którzy cierpią z powodu różnych problemów psychicznych." John B. Arden, PhD
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo