A niech to gęś kopnie

Autor:
Marta Guśniowska
Ilustracje:
Robert Romanowicz
Wydawca:
Tashka Katarzyna Kucharska (2017-2019)
ISBN:
978-83-64634-35-2
Autotagi:
beletrystyka
druk
książki
powieści
proza
4.8 (12 głosów)

Nie taka Gęś zwykła.Jeśli spodziewacie się kolejnej historyjki dla dzieci, napakowanej morałami i z banalnym happy endem - zapomnijcie o tym. Kolejna historia pomyślana przez Martę Guśniowską to zaskakująca i niebanalna opowieść.Nieco gapowata, ale serdeczna i uparta Gęś to postać rozpisana tak, że trudno jej nie polubić. Ma dziewczęcy urok, godny podziwu dystans do siebie, autoironię i otwartość wobec otoczenia. Największą jednak zaletą naszej Gęsi jest to, że - nietypowo dla swojego gatunku - niechętnie się szarogęsi. Ma natomiast zupełnie inny atrybut - olbrzymią, pierzastą, okrągłą i czarną. depresję.Historyjka, która z pozoru wydaje się być jedynie mądrą przypowieścią o ponadczasowych wartościach i sile przyjaźni, jest również elementarzem rozumienia prawd o świecie - rozciąga przed czytelnikami cały wachlarz postaw, filozofii i refleksji o tym, jak w tym świecie się odnaleźć. Marta Guśniowska, autorka, która sama stawia sobie literacką poprzeczkę coraz wyżej, w przypadku Gęsi przekroczyła ją kilkakrotnie. To, co w tym tekście należy docenić, to z całą pewnością jego wielowymiarowość, czyniąca "Gęś" nie wyłącznie książeczką dla dzieci. Dorośli przejrzą się w niej, jak w zwierciadle, przy okazji doceniając trafną ironią, dwuznaczność i językowe zacięcie, dzięki któremu słowa pod piórem Marty Guśniowskiej nabierają nowego znaczenia. Kolejną zaletą tej opowieści jest jej warstwa wizualna - wydawnictwo Tashka zadbało o przyjemną dla oka oprawę, wykonanie ilustracji powierzając Robertowi Romanowiczowi. Dzięki jego pracy "Gęś" jest tworem spójnym i konsekwentnym, bowiem jej graficzna strona jest dokładnie taka, jak sama historia - bardzo nieoczywista, a przez to wyjątkowa.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Bardzo mądra i pouczająca ksiązka o szukaniu sensu zycia, fantastyczny język, dzieci i czytający rodzic zachwyceni, bardzo polecam!!
  • Świetna książka, super poczucie humoru, w niektórych momentach zrywaliśmy boki ze śmiechu. Ale żeby nie było, że to zwykła komedyjka - poza świetnymi tekstami kryje się tam wiele wartości i dla dzieci i dla dorosłych. Ilustracje też są odjechane, a przekrój gęsi to wymiata. Mocno polecam
  • A niech to gęś kopnie jest na wskroś nieszablonową pozycją. Potwierdza to jej niestandardowy format wydania, poruszana tematyka, jak i dopełniające ją oryginalne ilustracje Roberta Romanowicza. • Bohaterką książki jest chuda Gęś cierpiąca na olbrzymią, pierzastą, okrągłą i czarną… depresję – chuda, albowiem z powodu swojego stanu ducha nie je, za to ma ogromne pragnienie bycia zjedzoną. Miałoby to zakończyć jej nieciekawe, pozbawione sensu życie, w którym nic jej nie cieszy. Pomocny mógłby się okazać odwiedzający kurnik Lis. Ten jednak pomimo usilnych starań Gąski nie bardzo skłania się do konsumpcji, oferuje jej jednak w zamian pomoc, czyli doprowadzenie do chętnego skorzystania z obiadowej okazji Wilka. I tak oto dwójka bohaterów rusza w drogę, w podróż która ich scali… spotkają kolejnych bohaterów, przyjaciół. Jak do tego doszło? Sprawdźcie koniecznie sami. • Depresja to poważny temat, pojawiający się częściej w książkach dla dorosłych czy młodzieży niż w pozycjach dla młodszych dzieci. Czy warto zatem go poruszać? Czy naszym dzieciom potrzebne są takie, kolokwialnie mówiąc, „smuty”? Oczywiście, że tak. Depresja dotyka coraz więcej osób, ponadto jest także obserwowana u dzieci. Nazywamy ją „cichą epidemią”, często sami nie zdając sobie sprawy, że ta choroba dotyczy naszych najbliższych. Ponadto w społeczeństwie istnieje mit głoszący, że nie wypada o tym mówić – o swoim stanie ducha, gorszym samopoczuciu, lękach, braku radości etc. Ta pozycja mierzy się z tymi prze­świa­dcze­niam­i, zaś bronią autorki w walce jest kipiący z niej humor – tak, właśnie humor! • Wraz z dziećmi poznamy kilka cennych życiowych prawd, o tym jak ważny jest sens życia i że Widocznie sensów nie można pożyczać … Każdy musi znaleźć swój własny. A to czy będziemy szczęśliwi zależy właśnie od nas samych. Uczmy dzieci kluczowej w życiu sztuki – EMPATII. • Dorota Bojeczko • Biblioteka Kraków
  • Przyjemna książeczka z bardzo ładnymi ilustracjami, choć przyznam, że spodziewałam się szczególnych fajerwerków w książce, która zdoby łą główną nagrodę Festiwalu Literatury dla Dzieci w 2018, a ich nie było. Ale może nie wszędzie muszą być..
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo