Stary człowiek i morze

Tytuł oryginalny:
Old man and the sea
Autor:
Ernest Hemingway (1899-1961) ...
Tłumacz:
Bronisław Zieliński (1914-1985) ...
Wyd. w latach:
1950 - 2022
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Więcej informacji...
4.4 (5 głosów)

Stary Santiago, po 84 dniach bez udanego połowu postanawia samotnie wypłynąć na dalekie wody, aby spróbować szczęścia i udowodnić, że jeszcze nie jest bezużytecznym rybakiem. Udaje mu się złapać imponującego marlina, największego, jakiego kiedykolwiek widział. To jednak dopiero początek jego zmagań. Ogromna ryba się nie poddaje i starzec – z dala od ludzi, bez żadnego wsparcia – musi rozpocząć dramatyczną walkę na śmierć i życie nie tylko z marlinem, lecz także ze sobą i swoim ciałem.

W oszczędnym, ale przejmującym stylu Hemingway pokazuje realia życia w kubańskiej wiosce i warunki pracy rybaków, jednak Stary człowiek i morze to przede wszystkim ponadczasowa opowieść o mierzeniu się z wyzwaniami, uporze i niezłomnej sile ducha.

Hemingway napisał Starego człowieka w ciągu ośmiu tygodniu, a po skończeniu pracy uznał, że to jego najlepsze dzieło. 1 września 1952 roku tekst został wydrukowany na łamach magazynu „Life”. Przez dwa dni pismo sprzedało się w kilku milionach egzemplarzy. Autor za swoje opowiadanie otrzymał w 1953 roku Nagrodę Pulitzera, znacznie przyczyniło się też ono do przyznania mu Nagrody Nobla w 1954 roku. Było dwukrotnie ekranizowane (w 1958 i 1990 roku).

Najbardziej znane dzieło Hemingwaya, w tłumaczeniu Kai Gucio, otwiera serię wydań amerykańskiego noblisty w nowych przekładach.

To jego najlepsze dzieło. [...] Tym razem odkrył Boga, Stwórcę... Chwała Bogu, który stworzył, pokochał i pożałował Hemingwaya.

William Faulkner po lekturze Starego człowieka i morza

Ernest Hemingway (1899–1961) – amerykański pisarz i reporter. W 1918 roku zgłosił się na ochotnika do oddziałów Czerwonego Krzyża we Francji, został ranny podczas walk we Włoszech. Po powrocie do Stanów rozpoczął pracę dla „Toronto Star”. Wtedy zaczęły się ukazywać jego pierwsze powieści, między innymi Słońce też wschodzi (1926) i Pożegnanie z bronią (1929). W latach trzydziestych jako korespondent relacjonował z Hiszpanii tamtejszą wojnę domową, opisaną także w powieści Komu bije dzwon (1940). W latach czterdziestych osiedlił się na Kubie, gdzie mieszkał do 1959 roku. W tym czasie powstała powieść Za rzekę, w cień drzew (1950) oraz opowiadanie Stary człowiek i morze (1952), uznawane za jedno z jego szczytowych osiągnięć. W 1954 pisarz otrzymał Nagrodę Nobla. Zginął śmiercią samobójczą w 1961 roku.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Jerzy Trela czyta Stary człowiek i morze Stary człowiek i morze [audio] [opowiadanie]
Autorzy:Ernest Hemingway (1899-1961) Bronisław Zieliński (1914-1985) Kaja Gucio Ernest Heminngway
Tłumaczenie:Bronisław Zieliński (1914-1985) Zdzisław Szczotkowski (1946-2011) Tomasz Zieliński Anna Zielińska Kaja Gucio Jan Zakrzewski Jędrzej Polak Bronisław Zielński Ewa Mart-Więckowska Agnieszka Traut
Lektorzy:Bronisław Zieliński (1914-1985) Zdzisław Szczotkowski (1946-2011) Jerzy Trela (1942-2022) Ryszard Bacciarelli (1928-2021) Anthony Quinn (1915-2001) Gary Cole Patricia Clarkson Joe Santos Valentina Quinn Francesco Quinn
Ilustracje:Piotr Kozera Zbigniew Strzałkowski (1933-2017)
Zdjęcia:Tony Imi
Reżyseria:Jud Taylor (1940-2008)
Kompozytor:Bruce Broughton
Scenariusz:Roger O. Hirson
Wstęp:Lech Budrecki (1930-2004)
Opracowanie:Agnieszka Sabak
Instytucja sprawcza:Oficyna Literatów Rój Film
Przedmowa:Jerzy Polanicki
Wydawcy:Wydawnictwo Marginesy (2022) Legimi (2017-2022) Muza SA (1995-2017) Agora (2014) Dom Wydawniczy Bellona (2014) Bellona Agora (2014) Skrzat (2010) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (1998-2010) Warszawskie Wydawnictwo Literackie (2000-2007) Kino Świat (2006) Wydaw. Literackie MUZA SA (2006) Wydawnictwo Literackie MUZA (2005-2006) Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA (1998-2006) Wydaw. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA (2002-2005) De Agostini Polska (2001) Ediciones Altaya Polska (2001) Galeria (2000) Wydaw. Literackie (2000) Werset (1995-1997) Wydawnictwo Kama (1992-1997) Państwowy Instytut Wydawniczy (1950-1994) Krajowa Agencja Wydawnicza (1991-1993) Kantor Wydawniczy SAWW (1987-1993) Rój Oficyna wydawnicza (1990-1992) Oficyna Wydawnicz Arcanum (1991) Wydawnictwo Iskry (1966-1987) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1980) Arkanum Literat Polski Związek Niewidomych - Zakład Wydawnictw i Nagrań
Serie wydawnicze:Galeria Lektury Szkolne Arcydzieła Literatury Współczesnej Mistrzowie Słowa Biblioteka Szkolna Galeria (Muza) Biblioteka Gazety Wyborczej streszczenie, problematyka Audioteka Galeria (PIW) Obowiązkowe Lektury Szkolne Seria Kieszonkowa PIW Audiobook dla Dorosłych Audioteka - Muza Biblioteka Lektur Biblioteka Lektur ("Arcanum") Biblioteka Szkolna - Państwowy Instytut Wydawniczy Dzieła Wybrane Galeria (Kama) Lektury Szkolne - Kama Lektury Wszech Czasów Lektuty Ucznia Seria Galeria klasa 8 streszczenie, analiza, interpretacja Lektury Szkolne ("Arcanum" Bydgoszcz) Literatura piękna, literatura faktu, eseje Opowiadanie - Muza Warszawskie wydawnictwo Litwrackie Muza SA
ISBN:0000000000 6991018708 6994457230 699452941X 6997904750 83-03-03423-5 83-03-03619-X 83-06-00666-6 83-06-01613-0 83-207-0885-0 83-7200-293-2 83-7200-478-1 83-7200-603-2 83-7200-716-0 83-7200-781-0 83-7200-918-X 83-7277-293-2 83-7316-150-3 83-7316-152-X 83-7319-162-3 83-7319-404-5 83-7319-511-4 83-85049-33-9 83-85066-66-7 83-85069-13-5 83-85069-34-8 83-85497-45-5 83-86754-30-3 83-73-19-905-5 978-83-111-3101-9 978-83-111-3109-5 978-83-287-0033-8 978-83-67157-15-5 978-83-67157-16-2 978-83-67157-46-9 978-83-7200-558-8 978-83-7200-685-1 978-83-7437-554-2 978-83-7495-338-2 978-83-7527-534-6 978-83-8114-146-8 83-7316-150-3 83030342355 83732007810 978831113101 83-03-03423 83-7319-905 83-30-30423-5 83-7000-685-7 83-7300-781-0 83-7316-150-X 83-85169-13-5 83-85497-45-4 83-85069-34-58 83-855497-45-5 978-83-7200-603-2 978-83-7319-905-5
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika gimnazjum historia kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 muzyka nagrania nagrania muzyczne nuty opowiadania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne reprodukcje zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 430 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo