Król Bólu

Autor:
Jacek Dukaj
Wyd. w latach:
2009 - 2020
ISBN:
978-83-08-04537-4, 978-83-08-04723-1
978-83-08-0385-4
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
epika
książki
Więcej informacji...
4.2 (6 głosów)

KRÓL BÓLU I INNE POWIEŚCI

PIĘTNAŚCIE LAT TWÓRCZOŚCI JACKA DUKAJA W OŚMIU UTWORACH

PRZEKRACZAJĄCYCH GRANICE WYOBRAŹNI I CZŁOWIECZEŃSTWA

Wszyscy przecież czujemy koniec czasów człowieka. Czujemy, że usuwa się nam ziemia spod nóg; na czymś stać trzeba, więc budujemy rusztowania; ale im my wyżej, tym one chybotliwsze; im my potężniejsi, tym one wątlejsze. Wszystko się wali.

Przyszłość retro, futurystyczna przeszłość, inna współczesność - i inna literatura o przyszłości.

W tej obszernej kolekcji prozy Dukaj jak zawsze oczarowuje: pomysłem, rozmachem kreacji, nowatorską formą, kompozycyjną precyzją i pytaniami, których postawienie nie przyszłoby nam do głowy.

Jak bardzo jesteś w stanie zbliżyć się do drugiego człowieka? Wejdziesz mu do głowy? Poznasz myśli? Poznasz uczucia? Nigdy. Ciało to detal; to czy tamto, bez znaczenia. Ale wstyd ciała, ale bariera nagości, fizycznej i psychicznej, bariera zażenowania, lęku przed odsłonięciem, przed opuszczeniem maski - ona oddziela sytuacje konwencjonalne od sytuacji intymności. Ten ból, który czasami nazywamy wstydem, czasami zdradą, czasami upokorzeniem, ten ból nie jest więzieniem, z którego za wszelką cenę musisz się wyrwać - on jest pierwszym warunkiem intymności.

Obok starszych tekstów w tomie znalazły się cztery nowe: Linia oporu, Oko potwora, Król Bólu i pasikonik, Piołunnik.

Zawartość zbioru:

1. „Linia oporu”

2. „Oko potwora”

3. „Szkoła”

4. „Król Bólu i pasikonik”

5. „Crux”

6. „Serce Mroku”

7. „Aguerre w świcie”

8. „Piołunnik”

Jacek Dukaj (ur. 1974) - jeden z najciekawszych współczesnych polskich pisarzy. Autor m. in. Katedry, Innych pieśni oraz bestsellerowych Lodu i Wrońca. Laureat . Europejskiej Nagrody Literackiej, Nagrody Fundacji im. Kościelskich, Nagrody im. J. Zajdla.

Niewiele książek staje się legendą jeszcze przed premierą. Ostatnio spotkało to „Króla Bólu”.

Piotr Kowalczyk Newsweek

Jacek Dukaj nawet opowiadania planuje jak powieść - wszystkie mają „mocny szkielet epicki”. A pomysłów na wielkie powieści wciąż mu nie brakuje.

Wojciech Orliński Gazeta Wyborcza

Dukaj jest zwykle wielce sprawny i konsekwentny, pracuje nad zróżnicowaniem języka kolejnych projektów, wymyśla często bardzo udane neologizmy. Niekiedy naprawdę jest brawurowy.

Marcin Sendecki Przekrój

W nowych opowiadaniach autor trafnie diagnozuje zagrożenia , jakie przed nami stoją: niekontrolowany postęp, eksperymenty genetyczne, łatwy dostęp do broni biologicznej. Towarzyszy temu dogłębna refleksja nad zachowaniami człowieka i jego psychiką.

Krzysztof Cieślik Polityka

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Było to moje pierwsze spotkanie z twórczością Jacka Dukaja. Czy zaliczam je do udanych?Trudno stwierdzić, bo mam mieszane uczucia. Na pewno jest to książka trudna w odbiorze, ciężko mi się ją czytało i chciałam ją po kilku stronach odłożyć, ale postanowiłam przeczytać i dobrnęłam do końca. • Niektóre opowiadania zawarte w tej książce mi się bardziej podobały, a niektóre znów mniej i tak: • - "Linia oporu" według mnie najsłabsze, nie podobało mi się w ogóle; • - "Oko potwora" nie moje klimaty, ale nawet niezłe i dobrze, a przynajmniej lepiej czytało się niż " Linię..."; • - "Szkoła" według mnie najlepsze. Mój faworyt; • - "Król Bólu i pasikonik" drugie bardzo dobre opowiadanie zaraz po "Szkole"; • - "Crux" dobrze się czytało, ale się nie podobało; • - "Serce mroku" kolejne dobre opowiadanie; • - "Aguerre w świecie" mimo tego, że dobrze mi się je czytało uważam je za średnie; • - "Piołunnik" krótkie, niezbyt ciekawe. Wydaje mi się, że na siłę zostało ono wymyślone. • Czy sięgnę jeszcze po inne książki Dukaja? Nie wiem. Może tak, a może i nie. Choć nie ukrywam, że mimo trudnego języka jestem ciekawa innych pozycji książkowych tego autora.
    +2 trafna
  • Mistrzostwo-nic dodać,nic ująć.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Serce mroku Piołunnik Szkoła Crux Król Bólu i pasikonik Oko potwora Linia oporu Aguerre w świcie
Autor:Jacek Dukaj
Wydawcy:Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2009-2020) Legimi (2016) NASBI (2013) ebookpoint BIBLIO (2013) IBUK Libra (2012) Wydaw. Literackie (2010)
ISBN:978-83-08-04537-4 978-83-08-04723-1 978-83-08-0385-4
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 14 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo