Dom Hitlera

Tytuł oryginalny:
Hitler at home
Autor:
Despina Stratigakos
Tłumacz:
Jan Dzierzgowski
Wydawcy:
Wielka Litera (2017-2019)
Legimi (2017-2019)
ISBN:
978-83-8032-144-1
Autotagi:
druk
książki
publikacje naukowe
4.0

Nikt do tej pory nie sportretował Adolfa Hitlera w ten sposób. Autorka Domu Hitlera jako pierwsza opisała mieszkania, domy i siedziby Führera, dotarła do projektów mebli, dokumentacji architektonicznej, a nawet zachowanych próbników materiałów, które przedstawiano dyktatorowi. Odwiedziła do dziś zachowane wnętrza, niegdyś projektowane dla Hitlera i pod jego nadzorem. Stratigakos poprzez fascynującą wędrówkę po siedzibach dyktatora opowiada jak kreowany był jego wizerunek, jak Hitler świadomie używał architektury do propagandy, oddziaływania nie tylko na obywateli Niemiec, ale też innych państw. Ta książka to również opowieść o Gerdy Troost - architektce, projektantce wnętrz, reżyserce, artystce, przyjaciółce Hitlera, która pozostała nazistką do końca swych dni (zm. 2003 r.). Dom Hitlera jest wyjątkową książką, tym bardziej że wiele reprodukowanych tu zdjęć publikowanych jest po raz pierwszy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Na rynku literackim znajdziemy bardzo dużo publikacji poświęconych Adolfowi Hitlerowi. Przeczytamy o jego kochankach, możemy znaleźć próbę analizy jego psychiki, a nawet dowiemy się co najchętniej jadł na obiad. Jednak książka „Dom Hitlera” dotyka całkowicie innej, ale również prywatnej sfery życia dyktatora – jego domów, miejsc zamieszkania, siedzib gdzie najczęściej przebywał i gdzie w jakimś stopniu kształtowała się historia świata. • Ta ponad 400-stronicowa lektura oprawiona w solidną, ładną choć minimalistyczną okładkę, z grubym papierem w środku – dopracowana w każdym calu – jest rzetelną analizą architektury oraz wystrojów wnętrz w takich miejscach jak: Stara Kancelaria Rzeszy w Berlinie, mieszkanie przy Prinzregentenplatz 16, a także górskiego domu w Obersalzbergu. Tego jak wyglądały te miejsca, co kazał w nich zmienić dyktator i jaki miał gust jeśli chodzi o wystrój dowiemy się w pierwszej części książki. Dowiemy się z niej również kim była Gerda Troost i jak duży wpływ miała na wygląd domów / siedzib, ale również i samego Hitlera. Prócz tego przeczytamy w jaki sposób to wszystko rzutowało na wizerunek Adolfa Hitlera. • Natomiast druga część dotyka tematu propagandy poświęconej jego domom, zainteresowaniu pism jego życiem prywatnym i budowaniu poprzez niemieckie i zagraniczne media jego wizerunku. Dowiemy się również jak wizerunek Hitlera zmieniał się w anglojęzycznych gazetach oraz co dzieje się z tymi trzema miejscami aktualnie. • Na dużą uwagę zasługują fotografie, które znajdziemy we wnętrzu tej pozycji. Wiele z tych zdjęć, właśnie w tej książce, po raz pierwszy ujrzały światło dzienne, co jest dodatkowym plusem i smaczkiem dla koneserów tematu. • „Dom Hitlera” – chociaż piszę to z ciężkim sercem – nie jest pozycją dla wszystkich. Jeśli ktoś nie interesuje się chociaż trochę architekturą, wystrojem wnętrz, życiem Hitlera, II Wojną Światową i wszystkim co z nią związane może momentami, przy dokładniejszych opisach, odczuwać znużenie. Autorka naprawdę opisała wszystko bardzo dokładnie i włożyła w tę książkę wiele pracy o czym może świadczyć 100 ostatnich stron z przypisami, indeksami i biografią. • Jednak Ci, którzy tak jak ja, pragną zagłębić się we wszystkie tematy, które związane są z tamtym okresem, z ludźmi, którzy nakreślili naszą historię (nie ważne w jaki sposób) to będzie to bardzo interesująca lektura. • Na sam koniec muszę wrócić do tematu wydania tej pozycji i pogratulować wydawnictwu. Książka prezentuje się cudownie i jest solidna – to pozycja z najwyższej półki.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo