Śmierć na kredyt

Autor:
Louis-Ferdinand Céline (1894-1961)
Tłumacz:
Julian Stryjkowski (1905-1996)
Wydawcy:
Zielona Sowa (2004)
Państwowy Instytut Wydawniczy (1992)
Wydane w seriach:
Arcydzieła Literatury Światowej
Arcydzieła Literatury Światowej - Zielona Sowa
ISBN:
83-06-02207-6, 83-7389-829-8
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
5.0 (2 głosy)

Śmierć na kredyt to okrutna a zarazem fascynująca historia ukazująca rozpad więzi międzyludzkich; powieść nawiązuje do toksycznego dzieciństwa pisarza w mieszczańskiej rodzinie; Śmierć na kredyt, podobnie jak wcześniejsza Podróż do kresu nocy, zrewolucjonizowała prozę francuską międzywojnia dzięki nowatorskim walorom literackim, m.in. śmiałej technice pisarskiej, wykorzystującej ekspresję języka mówionego, z jego urywanymi i niespójnymi zdaniami oraz żargonowymi wyrażeniami z języka warstw najbiedniejszych; twórczość Celine a obnaża absurdalny charakter życia i ukazuje wizję rzeczywistości łączącej burleskę z patetycznością; w kolejnych pokoleniach czytelników nieodmiennie wywołując szok poznawczy i egzystencjalny.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Po prostu arcydzieło. Dynamika , brutalność, ekspresja języka nie ma sobie równych
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo