Ponad wszystko

Tytuł oryginalny:
Everything, everything
Autor:
Nicola Yoon
Ilustracje:
David Yoon
Tłumacz:
Donata Olejnik
Wydawca:
Wydawnictwo Dolnośląskie - Publicat. Oddział (2016)
ISBN:
978-83-271-5531-3
Autotagi:
druk
powieści
Źródło opisu: Biblioteka Główna AMW - Księgozbiór
4.5 (6 głosów)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Ponad wszystko” według mnie jest jedną z ciekawszych współczesnych książek dla młodzieży. Niewątpliwie jest to powieść o różnych obliczach miłości. Główna bohaterka to Maddy. Z uwagi na chorobę „uwięziona” jest w swym jakże sterylnym domu, niczym księżniczka w wieży oczekująca na przybycie księcia. Takowy młodzieniec ku zaskoczeniu wszystkich wkrótce pojawia się w bliskim otoczeniu dziewczyny. Jest nim mieszkający po sąsiedzku Olivier. Początkowo ich relacja jest bardzo skomplikowana. Zaprzyjaźniają się bowiem ze sobą za pomocą poczty elektronicznej. Ich wzajemne stosunki bardzo szybko z formy przyjaźni przeradzają się w dość konkretne uczucie. Ogromna potrzeba poczucia bliskości oraz poprowadzenia normalnej rozmowy sprawia, że Oli ma możliwość spotkania się z Maddy. Odtąd akcja staje się znacznie bardziej wartka i nie powiem zaskakująca… Cóż nie mogę zdradzić niczego więcej, bo lektura straci smaczek. Z całą pewności poznanie się tych dwojga ludzi zmieniło ich życie na zawsze, a także doprowadziło do ujawnienia pewnego, okrutnego sekretu. Powieść „Ponad wszystko” opowiada również o trudnej, ale też bezgranicznej miłości matki do córki. Miłości, która staje się dla nich obu strasznym przekleństwem. Jest to opowieść o prawdziwym życiu, poczuciu strachu, ludzkich obawach i lękach, ale również kłamstwie oraz bólu zadawanym przez lata. Fascynuje, wzrusza, intryguje i daje do myślenia. Gorąco polecam.
  • Głównymi bohaterami debiutanckiej książki Nicoli Yoon są Madeline Whittier oraz Olivier Bright. Te dwie postacie tylko na pozór dzieli przepaść. Madeline choruje na bardzo rzadką chorobę, która charakteryzuje się dość ciężkim niedoborem odporności przez co, nie może nawet na krok opuścić swojego domu. Żyje dosłownie w krystalicznej bieli, którą wypełniają jedynie kolorowe okładki książek. Z uwagi na jej zły stan zdrowia musi jej to w zupełności wystarczyć. Dziewczynka jest uczulona niemalże na wszystko. Każde nowe doświadczenie może doprowadzić ją do rychłej śmierci. Szkodliwy dla niej może okazać się chociażby powiew wiatru, nowy zapach czy też przedmiot. Z kolei Olivier to żyjący w dosłownie wielobarwnym świecie krzepki, młody, energiczny chłopiec. Jednakże nie ma on zbytnich powodów do radości, ponieważ w swym rodzinnym domu przeżywa istne piekło. Brak nadziei, ból i terror to powody, dzięki którym chciałby z tego domu jak najprędzej uciec. Ale dokąd…? Właśnie to łączy obie te postacie. Niczego w swym życiu tak bardzo nie pragną jak wyrwać się z własnego dotychczasowego otoczenia. Tylko kierują nimi różne powody. Los jednak sprawia, że Maddy ma okazję poznać Oliviera. Czy uda im się porozumieć, odkryć siebie nawzajem?
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo