Zagadka hien cmentarnych

Tytuł oryginalny:
Gravrovergaten
Autor:
Jørn Lier Horst
Tłumaczenie:
Milena Skoczko
Milena Skoczko-Nakielska
Wydawcy:
IBUK Libra (2016)
Smak Słowa (2015-2016)
Wydane w seriach:
CLUE
Seria CLUE
ISBN:
978-83-64846-24-3, 978-83-64846-60-1
Autotagi:
druk
książki
powieści
4.0

"Zagadka hien cmentarnych" Tom 4 serii CLUE - Kryminałów dla dzieci autorstwa bestsellerowego autora norweskich kryminałów dla dorosłych W nocy nad Zatoką Okrętów dzieją się dziwne rzeczy. Cecilia, Leo i Une odkrywają, że ktoś przekopał stare groby na miejscowym cmentarzu. Okazuje się, że kamienny kościół skrywa jeszcze inne tajemnice. Krążą plotki, że nawiedza go zmarły pastor, a ponad 60 lat temu szwedzki organista zabrał do grobu tajemnicę niemieckiego złota. W Zagadce hien cmentarnych znajdziecie również odpowiedź na pytanie, co naprawdę wydarzyło się w letni wieczór, gdy zniknęła matka Cecilie. CLUE to seria minipowieści kryminalnych dla młodych czytelników. CLUE to angielskie słowo oznaczające wskazówkę lub trop prowadzący do rozwiązania zagadki. CLUE to również pierwsze litery imion czworga bohaterów serii: Cecilii, Leo, Une i psa Egona. Cecilia Gaathe mieszka w pensjonacie „Perła” razem ze swoim ojcem, Alanem W. Gaathe, który jest jego właścicielem i dyrektorem. Matka Cecilii, Iselin, w niewyjaśnionych okolicznościach utopiła się zeszłego lata w wodach Zatoki Okrętów. Leo Bast właśnie wprowadził się nad Zatokę Okrętów. Mieszka razem ze swoją matką Rebekką, która niedawno objęła stanowisko kierownika pensjonatu. Rodzice Leo są rozwiedzeni. Ojciec jest dziennikarzem i mieszka na stałe w Dubaju. Une Flaker od urodzenia mieszka w starym domu pilota morskiego we wschodniej części Zatoki Okrętów razem z rodzicami i dwoma braćmi. Ojciec jest rybakiem, a matka nauczycielką w szkole w mieście. Egon jest psem Une. Swoje imię zawdzięcza temu, że jest uparty, robi, co chce i ma rozbuchane ego. Sięga Une do kolan, ma brązową kręconą sierść, długi ogon i mokry pysk. Jest mieszańcem, ale niektórzy twierdzą, że w jego żyłach płynie krew psa policyjnego. Akcja wszystkich części toczy się nad Zatoką Okrętów i w Pensjonacie „Perła”. Pensjonat zbudował prapradziadek Cecilii ponad sto lat temu. Wówczas goście przypływali parowcem do nabrzeża głębokowodnego lub przyjeżdżali pociągiem do miasta, a dalszą drogę pokonywali bryczką. Podczas drugiej wojny światowej posiadłość przejęli Niemcy. W budynku kwaterowali nazistowscy oficerowie. Później pensjonat wielokrotnie zmieniał właścicieli aż do czasu, gdy rodzice Cecilii odkupili go, wyremontowali i zaczęli wynajmować pokoje gościom. Każda z części serii CLUE ma podbudowę filozoficzną. Aby móc rozwiązać zagadki kryminalne, Cecilia, Une i Leo muszą nauczyć się myśleć w taki sam sposób jak najwybitniejsi filozofowie świata. Jørn Lier Horst (ur. 27.02.1970) to norweski pisarz i dramaturg; do września 2013 pracował jako szef wydziału śledczego Okręgu Policji Vestfold, obecnie jest pełnoetatowym pisarzem. Studiował kryminologię, filozofię i psychologię. Jest autorem przedstawień dla Teater Ibsen; od dwóch lat ukazują się również jego powieści kryminalne w tzw. serii CLUE, przeznaczone dla młodszych czytelników. Horst zadebiutował w 2004 powieścią „Nøkkelvitnet” (Świadek koronny). Stworzył cykl powieści kryminalnych, w których głównym bohaterem jest William Wisting, policjant pracujący w Larviku. Powieść Jørn Lier Horst „PSY GOŃCZE” to najbardziej utytułowana i nagrodzona książka Horsta z serii o Williamie Wistingu. Otrzymała Nagroda Martina Becka 2014 (Nagroda Szwedzkiej Akademii Kryminału), Nagroda Szklanego Klucza 2013 (Najlepszy skandynawski kryminał) i Nagroda Rivertona 2012 (Najlepszy norweski kryminał). W Polsce ukazału się jeszcze "Jaskinioweic" i "Poza sezonem"
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Zawsze jest wybór. • Często, w różnych sytuacjach, słyszymy, że zawsze mamy wybór. Nic i nikt nie może nas przymusić do zrobienia czegoś wbrew naszej woli. To my musimy podejmować decyzje i brać za nie odpo­wied­zial­ność­. W „Zagadce Hien Cmentarnych” Jorn Lier Horst stawia bohaterów przed dokonywaniem różnych wyborów. Czy dokonają słusznych? Sami się o tym przekonajcie czytając czwartą część serii CLUE. • „Zawsze jest jakiś wybór. (…) ale musimy być gotowi wziąć za niego odpowiedzialność.” • • Tym razem Cecilia, Leo, Une i Egon odkrywają, że ktoś rozkopuje groby na pobliskim cmentarzu. Kościół, jak i cmentarz są zamknięte od lat, jednak wyraźnie widać, że ślady ingerencji na cmentarzu są świeże. Młodzi detektywi postanawiają zbadać tę sprawę. Znowu umiejętnie łączą wskazówki i przysłuchują się plotkom krążącym wokół historii kościoła. Na jaw wychodzą również zaskakujące fakty dotyczące śmierci matki Cecilii. W końcu dowiemy się więcej o tragedii, która wydarzyła się zeszłego lata. • To już czwarta opowieść o trójce przyjaciół i ich upartym psie. Seria CLUE jest niezwykle dynamiczna, świeża i pochłaniająca do granic możliwości. Mimo młodego wieku bohaterów, książki czyta się bardzo dobrze. „Zagadka Hien Cmentarnych” już od pierwszych stron nie daje chwili wytchnienia. Mamy zagadkę do rozwiązania i razem z bohaterami zbliżamy się do prawdy. Zbierając zaskakujące wskazówki i łącząc wszystkie poszlaki, w końcu ukazuje nam się prawdziwy obraz zagadki sprzed lat. • Jorn Lier Horst umie budować napięcie. „Zagadka Hien Cmentarnych” to niep­rzew­idyw­alna­ i zaskakująca książka. Fabuła jest żywa i ciekawa. Styl i język są bardzo dobre. Horst dedykuje całą serię głównie do młodzieży i dlatego zadbał o to, by język był na wysokim poziomie. Książki mają kształtować młode umysły, pobudzać ich wyobraźnie, ale tylko w tym dobrym kierunku, nigdy w złym. Dlatego w „Zagadce Hien Cmentarnych” nie znajdziemy przekleństw, czy agresywnego zachowania wśród bohaterów. To również tyczy się całej serii CLUE. • Główni bohaterowie się nie zmieniają. To cały czas młodzi, błyskotliwi i pełni pomysłów ludzie, którzy nie narzekają na brak wolnego czasu. Umieją wypełnić każdą wolną minutę, świetnie się przy tym bawiąc. W „Zagadce Hien Cmentarnych” by dojść do poznania prawdy, młodzi detektywi muszą podejmować wybory. Rozumieją, że każdy człowiek ma zawsze wybór i wiedzą., że muszą ponieść za swoje wybory odpo­wied­zial­ność­. W tej części zostaje przybliżona postać duńskiego filozofa Sorena Kierkegaard. Krótka informacja o nim znajduje się na końcu książki. • Każda część serii CLUE jest pouczająca i odpowiednia dla młodszych czytelników. Dzięki temu nie tylko dorośli mogą czytać kryminały. Również młodzi czytelnicy mają tę możliwość dzięki serii CLUE. Szczerze polecam „Zagadkę Hien Cmentarnych”, jak i poprzednie części, młodszym i starszym czytelnikom, którzy nie boją się przygody i chcą się dowiedzieć więcej o słynnych filozofach i ich poglądach.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo