Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi

Tytuł oryginalny:
Brief interviews with hideous men
Autor:
David Foster Wallace (1962-2008)
Tłumacz:
Jolanta Kozak
Wydawcy:
Wydawnictwo W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2015-2020)
Grupa Wydawnicza Foksal (2015)
Wydawnictwo W. A. B (2015)
IBUK Libra (2015)
Wydane w seriach:
Don Kichot i Sancho Pansa
ISBN:
978-83-280-2098-6, 978-83-280-2271-3
978-83-280-8355-4
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
elementy biograficzne
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
4.0 (4 głosy)

Zbiór nietypowych historii przesyconych ironicznym humorem, groteskowymi postaciami. Bohaterami są Amerykanie przełomu XX i XXI wieku - egocentryczni, emocjonalnie płytcy i zagubieni, zapatrzeni w media, rozbudzeni seksualnie, ale niezdolni do zbudowania trwałej i zdrowej relacji. Wallace, który sam cierpiał przez 20 lat na depresję, ośmiesza też w swoich opowiadaniach współczesną kulturę terapeutyczną, tendencję do ciągłego psychologizowania i doszukiwania się traum z dzieciństwa. Pisarz zaskakuje nie tylko treścią, ale też postmodernistyczną formą - ekscentrycznym sposobem opisu, jednostronnymi dialogami i użyciem przypisów jako środka literackiego. Każda historia wciąga w dziwaczny świat skrzywień - na pierwszy rzut oka absurdalnych i surrealistycznych, a przecież powszechnie występujących.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Lektura "Krókich wywiadów z paskudnymi ludźmi" jest niewątpliwie wyzwaniem, ale wyzwaniem wartym podjęcia przez odkrywczych (a może "podbijających"?) i zawziętych czytelników. Wyzwanie przychodzi przede wszystkim trzech wymiarach: 1) niektóre z tych krótkich form (bo opowiadaniami zwykle się tego nazwać nie da) wymagają sporego skupienia do walki jaką jest odcyfrowywanie znaczeń z pokrętnych, podstępnych narracji postaci, 2) inne, szczególnie te dłuższe wymagają niebagatelnej cierpliwości, nawet jeśli rozumiemy autorski zamiar stojący za rozwlekłością i rozbijającymi lekturę rozwiązaniami (np. ciągnące się stronami przypisy, któe przyprawiłyby każdego promotora o stan podzawałowy), 3) sama tematyka jest niezmiennie trudna, gdyż każde jedno opowiadanie traktuje o conajmniej jednym z pośród najt­rudn­iejs­zych­ przeciwności jakie mogą spotkać współczesnego człowieka. Punkt trzeci prosi się o nieco precyzyjniejszy trigger warning: depresja, samobójstwo, seksistowskie manipulacje, traumy, przemoc i przemoc na tle seksualnym - Wallace raczej nie bawi się tu w proste i bezpieczne tematy. Wysiłek jednak jest nagrodzony przez wyłaniający się portret nowoczesnego społeczeństwa późnego kapitalizmu, portret wierny choć jest dzikim skrzyżowaniem kubizmu z surrealizmem Chagalla i plejadą bezimiennych, dziwacznych postaci jak z obrazków "Gdzie jest Wally?"... a może "Gdzie jest Wallace?", bo ciężko nie odnieść wrażenia (szczególnie mając nawet ledwie zarysowaną wiedzę auto­biog­rafi­czną­ na temat autora), że należy on do tych paskudnych ludzi i doskonale o tym wie przy jednoczesnym przekonaniu, że w pewnym stopniu dotyczy to większości ludzi ze społeczeństw wysoko rozwiniętych. "Krótkie wywiady" są na swój sposób i w swoich najlepszych momentach absolutnie genialne, ale z racji, że te chwile są okupione rzetelną czytelniczą walką, która bez cienia wątpliwości nie jest dla każdego (nie polecam dla osób przechodząch trudniejszy okres w życiu - szanse na to, że lektura okaże się terapeutyczna oceniam na niewielkie), wystawiam książce ocenę 4/5.
  • Wallace gra z czytelnikem nie dając mu czasu na odpowiedź, bolesna to gra, jak i przypadki głosów notowanych w tym niewątpliwie arcydziele. Właściwie, to maszyna. Mechanicznie wygenerowany spływ słów powodujących zatrzymanie systemu, gra w grze generuje odpady rzeczywistości, labirynt nie ma wyjścia, stąd poczucie dobijającego realizmu mimo całkowitej umowności i przeklętej ironii, która zaprowdziła autora do samobójstwa filozoficznego, dalej nie można już było trwać poza dziełem.
  • Jeśli porównać tę książkę z potrawą to byłaby słodko-gorzka, czasem wchodząca bez problemu a czasem rosnąca w ustach jak zgniłe jajko. • "Wywiady..." to zbiór kilkudziesięciu krótkich tekstów przedstawiających różne poglądy w formie wypowiedzi (tytułowych wywiadów) skrajnie marginalizujących rolę pytającego. W zasadzie to pytania zostały wycięte. To tylko jeden z wielu zabiegów stylistycznych zastosowanych przez autora. Mamy zdania ciągnące się przez kilka stron (i to już na wstępie), przypisy dłuższe od głównego tekstu, przypisy do przypisów czy próby pogrywania z czytelnikiem przez przedstawianie mu scenek i zadawanie pytań. • Za duży pozytyw uznaję fakt, że Autor bardzo dobrze rozgrywa swoje opowieści i zawsze kończy je inaczej niż spodziewałby się czytelnik. Wiele z tekstów wciąga mimo specyficznych i momentami uciążliwych zabiegów stylistycznych, dodatkowego smaku dodaje znajomość historii Autora - często okazuje się, że tekst jest swoistą autoterapią. • Niestety przyjemność z lektury psują teksty przestylizowane, męczące. Brnięcie przez kolejne strony jak przez basen budyniu i ciągła myśl o przejściu do kolejnego rozdziału bardzo negatywnie wpływa na lekturę. W przypadku jednego z opowiadań, już pod koniec książki, miałem ochotę krzyknąć "dobra, już udowodniłeś o co ci chodzi, przejdź dalej, błagam!". • Dla fanów postmodernizmów pozycja obowiązkowa, dla pozostałych ciekawa, ale miejcie pod ręką jakiś odmóżdżacz, którym odtrujecie się po lekturze.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
criceto
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo