Sieroce pociągi

Tytuł oryginalny:
Orphan train
Autor:
Christina Baker Kline
Tłumacz:
Berenika Janczarska
Wydawca:
Wydawnictwo Czarna Owca (2014-2016)
Wydane w seriach:
Szmaragdowa Seria
Światowy Bestseller
Szmaragdowa
ISBN:
978-83-7554-821-1, 978-83-8015-405-6
Autotagi:
beletrystyka
druk
książki
powieści
proza
4.5 (2 głosy)

Sieroce pociągi to pasjonująca historia o przyjaźni, poszukiwaniu bliskości i swojego miejsca w świecie. Molly Ayer zostaje przyłapana na kradzieży książki z biblioteki. Staje przed wyborem: kilka miesięcy w poprawczaku lub praca społeczna – uporządkowanie strychu leciwej wdowy. Dziewczyna wybiera drugą opcję i trafia do domu Vivian Daly. Nie spodziewa się tego, co przyniesie jej los… Na początku XX wieku, tysiące samotnych dzieci wywożono „sierocymi pociągami” z głodującego Nowego Jorku na farmy Środkowego Zachodu USA. Vivian była jednym z nich. Kobieta próbowała wymazać z pamięci trudne lata, jednak kufry na strychu przechowały świadectwa jej przeszłości. Wizyty Molly przywołują wspomnienia wielu tragicznych wydarzeń, porzucenia, wyobcowania. Pomimo różnicy wieku kobiety zaprzyjaźniają się ze sobą, odkrywając że ich losy i charaktery nie są tak różne, jak mogłoby się wydawać. Obydwie spędziły dzieciństwo samotnie, na wędrówce z jednego domu zastępczego do drugiego, wychowywane przez obcych ludzi. Obie noszą w sobie wiele pytań dotyczących przeszłości, na które nie znają odpowiedzi… Źródło: lubimyczytac.pl
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Kolejna pozycja z kolekcji ''Szmaragdowa seria'' dosłownie pochłonięta przeze mnie. Poruszająca, piękna, wyciskająca łzy z oczu powieść o miłości, przyjaźni, akceptacji i osamotnieniu... • Co może łączyć siedemnastolatkę z przeszłością z samotną dziewięćdziesięcioletnią staruszką? • Książka tym bardziej przejmująca, bo oparta na faktach. Faktach, które Stany Zjednoczone Ameryki chciałyby wymazać z kart historii. Sieroce pociągi jeździły w Ameryce w latach 1854-1929 i przewiozły, w sumie, dwieście tysięcy osieroconych dzieci ze wschodniego wybrzeża na Środkowy Zachód. Najczęściej dzieci emigrantów, którzy przypłynęli z Europy. Dzieci miały trafiać do rodzin zastępczych. Jednak ich los był różny... • I cytat : "A więc to ludzka rzecz wierzyć, że nic nie dzieje się bez powodu, doszukiwać się choćby krztyny sensu w najgorszych nawet przeżyciach?"
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo